Παράθυρο χρηματοδότησης του τμήματος μέσα από το πρόγραμμα βελτίωσης οδικής ασφάλειας του Ταμείου Ανάκαμψης
Δια του… απολογισμού και κατά κάποιον τρόπο δια της πλαγίας προέκυψε η είδηση της χθεσινής ημέρας από τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά.
Κατά τη διάρκεια του απολογισμού έργου για το 2020 που συζητήθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση, ο περιφερειάρχης έκανε γνωστό πως σε συνάντηση στο Υπ. Υποδομών πριν από 15 ημέρες, με τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κ. Καραγιάννη, επιβεβαιώθηκε αφενός ότι το τμήμα δε μπορεί να τύχει χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, μπορεί όμως να εξεταστεί η χρηματοδότησή του από το ίδιο ταμείο αλλά στο πλαίσιο της πρόσκλησης για τα έργα που εντάσσονται στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Πρόκειται άλλωστε για μία δυνατότητα για την οποία έκανε λόγο στη συνέντευξη τύπου πριν από λίγες ημέρες ο βουλευτής Ιωαννίνων Στ. Καλογιάννης.
Η ακόμη πιο σημαντική όμως είδηση είναι ότι επειδή το Ταμείο Ανάκαμψης δεν πρόκειται να χρηματοδοτήσει ούτε μέσω αυτού του προγράμματος τετράιχνους ή και μεγαλύτερους οδικούς άξονες, η Περιφέρεια Ηπείρου με σύσταση του υπουργείου θα ολοκληρώσει τη μελέτη για το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά ως τρίιχνος άξονας και αντίστοιχα το τμήμα Ιωάννινα – Καλπάκι με τον ίδιο τρόπο.
Ο κ. Καχριμάνης είπε ότι αυτό θα γίνει «φαινομενικά» και όχι πραγματικά, συνάντησε όμως την αντίδραση των επικεφαλής της αντιπολίτευσης.
Απολογισμός στο έτος της πανδημίας
Ο απολογισμός έργου της περιφερειακής αρχής για το 2020 όπως αποδείχθηκε ήταν συνάρτηση των νέων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία, με μείωση των πόρων που έφτασαν στις περιφέρειες, ειδικά από το ΠΔΕ.
Ο κ. Καχριμάνης στάθηκε αρχικά στην ενίσχυση των δομών δημόσιας υγείας από την Περιφέρεια για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Αναφορικά με το πρόγραμμα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας δεν άφησε πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για όσους έχουν καταθέσει ενστάσεις τονίζοντας ότι στην Ήπειρο επιλέχθηκε να δοθούν λίγα χρήματα σε πολλές επιχειρήσεις και όχι το αντίστροφο.
Μεγάλη ήταν η συνεισφορά στον τομέα της απασχόλησης και μέσω άλλων προγραμμάτων. Όπως της απασχόλησης ανέργων με υψηλά τυπικά προσόντα, που επίσης χρηματοδοτήθηκε από το Επιχειρησιακό της Πρόγραμμα. Στο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί 327 επενδυτικά σχέδια, προσφέροντας δεκάδες θέσεις εργασίας.
Αναφορικά με την απορρόφηση του ΠΕΠ Ηπείρου, στο τέλος του 2020 αυτή έκλεισε στο 44,7%, ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη συνέχεια στις παραχωρήσεις εκτάσεων από τα συναρμόδια υπουργεία για το διοικητήριο της Άρτας, το Κέντρο Υψηλής Τεχνολογίας – Έρευνας και το Πάρκο Αγροτικής Καινοτομίας στα Γιάννενα αντίστοιχα.
«Η Άρτα θα αποκτήσει – μαζί με την Πρέβεζα – νέο διοικητήριο, το Κέντρο Υψηλής Τεχνολογίας θα προσελκύσει εταιρίες παγκόσμιας εμβέλειας και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας για πτυχιούχους πληροφορικής, η πρώην Γεωργική Σχολή θα καταστεί ένα κέντρο καινοτόμων δράσεων και για αγορά παραγωγών.», ανέφερε ο κ. Καχριμάνης.
Ακολούθως, παρέθεσε τα έργα που βελτιώνουν τις οδικές υποδομές στην Ήπειρο και τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη όπως η οδός Νιάρχου, η παράκαμψη της Αρχαίας Νικόπολης, ο δρόμος σύνδεσης της Εγνατίας με τα χωριά του Σουλίου και άλλα.
Αιολικά και Κλειστό Ξιφασκίας
Τέλος, ο κ. Καχριμάνης επανέλαβε τη θέση της περιφ. αρχής, για τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
«Είμαστε υπέρ, αλλά όχι σε βάρος του περιβάλλοντος και των δραστηριοτήτων που ήδη αναπτύσσονται σε διάφορες περιοχές. Η ακύρωση της απόφασης για άδεια Αιολικού Πάρκου στο Περιστέρι είναι μια δικαίωση της προσπάθειάς μας. Για τις μονάδες βιοαερίου είναι ξεκάθαρη η θέση μας, ότι είμαστε υπέρ όσων λύνουν τοπικά προβλήματα από μονάδες της περιοχής και όχι για χρήση αποβλήτων από βιοκαύσιμα», σημείωσε.
Τέλος, για το Κλειστό Ξιφασκίας που λειτουργεί πλέον στο Ελληνικό ως εμβολιαστικό κέντρο, ο κ. Καχριμάνης τόνισε, ότι με τα νέα δεδομένα, απομακρύνεται ο χρόνος λήψης της τελικής απόφασης μεταφοράς του στα Ιωάννινα.
Κριτική εφ’ όλης της ύλης
Στις αρχικές τους τοποθετήσεις οι επικεφαλής της αντιπολίτευσης συμφώνησαν σε ένα πρώτο επίπεδο στο ότι οι συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία έχουν επηρεάσει τη λειτουργία της περιφέρειας και γενικότερα της αυτοδιοίκησης, αντέκρουσαν όμως τους ισχυρισμούς του κ. Καχριμάνη σχετικά με το παραγόμενο έργο και τον απολογισμό.
Ο Γ. Ζάψας στάθηκε αρχικά στην μεγάλη μείωση του προσωπικού της Περιφέρειας που τα τελευταία τρία χρόνια από 980 υπαλλήλους που είχε, μετρά σήμερα 712.
«Ο κ. Καχριμάνης ηγείται ενός ασπόνδυλου οργανισμού, με τον ίδιο να είναι ο μοναδικός ίσως σπόνδυλος του οργανογράμματος», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ για το Ταμείο Ανάκαμψης και ειδικότερα για τον άξονα της Ιόνιας χαρακτήρισε «ιστορικό λάθος» εάν τελικά η Περιφέρεια υποβάλλει μελέτη για τρίιχνο οδικό άξονα.
O Σπύρος Ριζόπουλος, άσκησε κριτική στον περιφερειάρχη σε μια σειρά σημαντικών θεμάτων όπως αυτά της οικονομίας, της Ιόνιας οδού, της διαχείρισης των απορριμμάτων, του μεταναστευτικού, της διαχείρισης της πανδημίας, των ΑΠΕ, του προγράμματος των μικρομεσαίων, του ΕΣΠΑ κ.α.
Αρχικά, τόνισε ότι ο περιφερειάρχης έκανε έναν απολογισμό όπως εκείνος αντιλαμβάνεται το ρόλο του, χωρίς δηλαδή να έχει ως βασικό κριτήριο τον μεγάλο σχεδιασμό και το που θέλουμε να οδηγηθεί η περιοχή μας.
«Η Ήπειρος έχει δύο βασικά ζητήματα. Ένα τεράστιο έλλειμμα παραγωγικής ανάπτυξης και ένα έλλειμμα εργασίας. Δυστυχώς, δείχνει η περιφέρεια ότι δεν ενδιαφέρεται καθόλου γι’ αυτά τα δεδομένα», είπε αρχικά ο κ. Ριζόπουλος.
Πρόσθεσε δε, ότι είναι λάθος η εμμονή της περιφερειακής αρχής να μην ανακατευθύνει τους πόρους της όπου υπάρχει ανάγκη λόγω των συνθηκών, θυμίζοντας ότι την πρόταση αυτή την έχει καταθέσει από πέρσι.
Ο Δημ. Δημητρίου στάθηκε περισσότερο στην υλοποίηση του προγράμματος ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας λέγοντας πως αποδείχθηκε στην πράξη ότι ήταν ένα άδικο πρόγραμμα, αφού ικανοποιείται το 25% περίπου του συνόλου των επιχειρήσεων της Ηπείρου.
Με πολιτικό περισσότερο πρόσημο και σύνδεση της ασκούμενης περιφερειακής πολιτικής με την κυβερνητική πολιτική ήταν οι τοποθετήσεις των Γ. Πρέντζα, Ζ. Γαλατά, Κων. Νουτσόπουλου και Κων. Αναγνώστου.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ