Σάββατο 20.04.2024
More

    Ανάγκη για νέους κανόνες και ελέγχους

    Δύο χρήστες πατινιών, παρασύρθηκαν από διερχόμενα Ι.Χ χωρίς να έχουν διευκρινιστεί αντίστοιχα οι συνθήκες και τα αίτια των δύο τροχαίων

    Σε νέα βάση θέτουν τη δημόσια συζήτηση, αλλά και την ίδια την αναγκαιότητα να θεσπιστούν, να εφαρμοστούν και να ελέγχονται νέοι κανόνες για τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών, οι δύο θάνατοι που σημειώθηκαν το πρωί της Τετάρτης, με διαφορά λίγων ωρών στην Πάρο και τη Μύκονο αντίστοιχα.

    Δύο χρήστες πατινιών, παρασύρθηκαν από διερχόμενα Ι.Χ χωρίς να έχουν διευκρινιστεί αντίστοιχα οι συνθήκες και τα αίτια των δύο τροχαίων, με αποτέλεσμα αμφότεροι να χάσουν τη ζωή τους. Οι δύο νεκροί χρήστες ηλεκτρικών πατινιών προστίθενται σε μία μακρά και μακάβρια λίστα θυμάτων στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με την Πολιτεία να έχει παρέμβει μεν σε θεσμικό επίπεδο, θεσπίζοντας όρους και κανόνες συμμόρφωσης των χρηστών, είναι προφανές όμως, ότι όλο αυτό περικλείει μία επικινδυνότητα που αφορά τόσο στους χρήστες των πατινιών, που συνήθως είναι ανήλικοι ή νεαρής γενικά ηλικίας, όσο και τους οδηγούς άλλων οχημάτων, που εμπλέκονται σε ατυχήματα ή δυστυχήματα.

    Στα Ιωάννινα

    Η χρήση ηλεκτρικών πατινιών στην πόλη των Ιωαννίνων δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη και κυρίως το χειμώνα λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, είναι εξαιρετικά σπάνιο να συναντήσει κάποιος έναν ή περισσότερους χρήστες στο δρόμο. Με τη βελτίωση των καιρικών συνθηκών και το καλοκαίρι ειδικότερα ο αριθμός των χρηστών αυξάνει, επομένως και αντίστοιχα μεγαλώνουν και οι πιθανότητες να συμβεί κάποιο ατύχημα ή δυστύχημα.  Με αφορμή τα χθεσινά θανατηφόρα τροχαία ο Γ. Παπαγεωργίου εκπαιδευτής οδήγησης αυτοκινήτων και επί σειρά ετών πρόεδρος του τοπικού Σωματείου των εκπαιδευτών οδηγών, έκανε λόγο για μία επιτακτική αναγκαιότητα να ληφθούν επιπλέον μέτρα από την Πολιτεία, που ήδη, όπως είπε, έχει καθυστερήσει σημαντικά. «Στο βωμό της ηλεκτροκίνησης και της μικροκινητικότητας, η Πολιτεία άφησε να εξελιχθεί μία κατάσταση που έγινε ανεξέλεγκτη. Τα έχουμε ισοπεδώσει όλα. Είναι χρήστες των πατινιών, άτομα που δεν έχουν περάσει από καμία εκπαίδευση και που δε γνωρίζουν ούτε τον ΚΟΚ. Κινούνται με μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα 25 χλμ εντός του αστικού ιστού, όπου το όριο ταχύτητας είναι 50 χλμ, ενώ αν γίνει ένα ατύχημα, ο οδηγός του Ι.Χ ή άλλου οχήματος μπλέκει κανονικά, γιατί ο χρήστης του πατινιού είναι παντελώς ανασφάλιστος», ανέφερε ο κ. Παπαγεωργίου για να προσθέσει πως η επικινδυνότητα είναι εμφανής και μπορεί να το διαπιστώσει όποιος κινείται στους κεντρικούς δρόμους της πόλης.

    «Όταν κινείσαι στην πόλη με 40 χλμ και σε προσπερνά ένα ηλεκτρικό πατίνι από δεξιά, σημαίνει ότι κινείται με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα από την ανώτερη επιτρεπόμενη. Η Πολιτεία έστω και αργά οφείλει να κινηθεί γιατί θα έχουμε κι άλλα θύματα», ανέφερε ο κ. Παπαγεωργίου.

    Τι ισχύει για τα ηλεκτρικά πατίνια

    Το υπουργείο Μεταφορών θα κινηθεί μετά τις εκλογές για την αυστηροποίηση του θεσμικού πλαισίου και των προδιαγραφών κίνησης και οδήγησης των πατινιών, ενώ φημολογείται, ότι θα θεσπιστεί και διαδικασία εξετάσεων για τους ανήλικους χρήστες.

    Τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, όπως χαρακτηρίζονται χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι μέχρι 6 χλμ θεωρούνται, ότι κυκλοφορούν ως πεζοί και η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών. Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι από 6 έως 25 χλμ κυκλοφορούν ως ποδήλατα και η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών.

    Τα οχήματα αυτά υποχρεούνται να κινούνται σε ποδηλατόδρομους όταν υπάρχουν, διαφορετικά να χρησιμοποιούν το δεξιό άκρο του οδοστρώματος, ενώ σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ, απαγορεύεται να κυκλοφορούν.

    Στις κατοικημένες περιοχές, οι δήμοι μπορούν να καθορίζουν ειδικούς χώρους για τη στάθμευση των οχημάτων αυτών. Από τον Μάρτιο του 2021 τέθηκαν σε ισχύ ο νέοι κανόνες και τα διοικητικά πρόστιμα για τους παραβάτες.

    Ως μέγιστη ταχύτητα ορίζονται τα 25 χλμ. Τη νύχτα είναι υποχρεωτική η χρήση ανακλαστικού ρουχισμού. Τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να είναι εφοδιασμένα με ένα κουδούνι, με λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα κόκκινο ανακλαστικό πίσω.  Η πραγματικότητα όμως είναι, ότι αφενός οι έλεγχοι είναι σχεδόν ανύπαρκτοι και αφετέρου πως τα περισσότερα ηλεκτρικά πατίνια έχουν τη δυνατότητα να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες των 25 χλμ καθώς οι χρήστες αφαιρούν τους «κόφτες» από τον κινητήρα.

    Το Παρίσι είπε «όχι»

    Το Παρίσι ήταν από τις πρώτες πόλεις στον κόσμο που ενθάρρυνε και έδωσε κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών, ενώ και οι τοπικές αρχές είχαν συνάψει συμφωνίες με ιδιωτικές εταιρίες ενοικίασης πατινιών. Η χρήση όμως από άτομα που δεν τηρούν τους κανόνες και τα συχνά ατυχήματα, αλλά κα τα δυστυχήματα προκάλεσαν αντιδράσεις και μόλις πριν από λίγες εβδομάδες οι τοπικές αρχές προχώρησαν στη διενέργεια δημοψηφίσματος με ερώτημα αν θα πρέπει να ανανεωθούν ή όχι οι άδεις των εταιρειών αυτών. Το αποτέλεσμα ήταν συντριπτικά κατά της χρήσης, με το 90% των συμμετεχόντων να ζητούν την απαγόρευση της ενοικίασης πατινιών και της χρήσης αυτών για μετακινήσεις εντός της πόλης.

    Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ