Με αφορμή περιστατικά απατών, που έχουν καταγγελθεί κατά καιρούς στις αρμόδιες υπηρεσίες της, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ηπείρου υπενθυμίζει στους πολίτες συχνές μεθόδους που χρησιμοποιούν επιτήδειοι για να τους εξαπατήσουν καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την αποφυγή τους.
Απάτη με το πρόσχημα του τροχαίου ατυχήματος
Πρόκειται για μία από τις συνηθέστερες μορφές απάτης, όπου οι επιτήδειοι πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις, κυρίως σε ηλικιωμένους, με αφορμή τροχαίο ατύχημα, στο οποίο έχει δήθεν εμπλακεί στενό τους συγγενικό πρόσωπο (συνήθως το παιδί τους).
Στις περιπτώσεις αυτές, οι επιτήδειοι παριστάνουν άλλοτε τους νοσοκομειακούς γιατρούς και άλλοτε αστυνομικούς, ζητώντας μεγάλα χρηματικά ποσά, ώστε, αντίστοιχα, είτε να υποβληθεί το συγγενικό τους πρόσωπο σε χειρουργική επέμβαση λόγω τραυματισμού του, είτε να αποφύγει τις συνέπειες του νόμου για το τροχαίο ατύχημα και τον τραυματισμό άλλου προσώπου που προξένησε.
Χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης μεθοδολογίας είναι ότι τα θύματα καλούνται να παραδώσουν τα χρήματα σε απεσταλμένους των υποτιθέμενων ιατρών ή αστυνομικών, οι οποίοι μεταβαίνουν για την παραλαβή τους στο σπίτι τους.
Απάτη με το πρόσχημα της πώλησης προϊόντων μέσω διαδικτύου
Κατά τη συγκεκριμένη μεθοδολογία, οι δράστες αναρτούν αγγελίες στο διαδίκτυο, συνήθως σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών ή κοινωνικής δικτύωσης, διαθέτοντας δήθεν προς πώληση και σε τιμές «ευκαιρίας» διάφορα προϊόντα και αγαθά και αποσπούν χρήματα από ανυποψίαστους ενδιαφερόμενους, τα οποία μεταφέρουν σε τραπεζικούς τους λογαριασμούς για την αγορά τους.
Υποκλοπή προσωπικών στοιχείων και τραπεζικών καρτών με τη χρήση διάφορων προσχημάτων
Η μέθοδος αυτή έχει καταστεί δημοφιλής, ιδιαίτερα μετά την ανάπτυξη των τραπεζικών εφαρμογών και την ευρεία χρήση του πλαστικού χρήματος.
Ειδικότερα, οι επιτήδειοι τηλεφωνούν σε πολίτες, επικαλούμενοι διάφορες ιδιότητες, με σκοπό να αποσπάσουν προσωπικούς κωδικούς, στοιχεία λογαριασμών και τραπεζικών καρτών τους. Στη συνέχεια με τη χρήση των στοιχείων αυτών, είτε μεταφέρουν χρήματα είτε πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές, χρεώνοντας τους λογαριασμούς των παθόντων.
Συνηθισμένες ιδιότητες και τεχνάσματα αποτελούν:
- Λογιστής, με το πρόσχημα της λήψης κάποιου επιδόματος, κοινωνικής παροχής ή επιστροφής φόρου.
- Πελάτης, με το πρόσχημα της αγοράς προϊόντων ή αγαθών από επιχείρηση.
- Υπάλληλος / εκπρόσωπος δημόσιας υπηρεσίας, με πρόσχημα την προμήθεια αγαθών από επιχείρηση.
Επιτόπια προσέγγιση ανυποψίαστων πολιτών
Οι επιτήδειοι, προσποιούμενοι και πάλι διάφορες ιδιότητες (π.χ. συγγενείς, γνωστοί, λογιστές) προσεγγίζουν ανυποψίαστους – κυρίως ηλικιωμένους – στον δρόμο, ζητώντας τους χρήματα με διάφορες προφάσεις, όπως εξόφληση χρέους του παιδιού τους, λήψη δανεικών χρημάτων κτλ.
Για την αποφυγή εξαπάτησης συμβουλεύουμε τους πολίτες:
- Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται.
- Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
- Μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
- Μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων.
- Μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
- Μη γνωστοποιείτε προσωπικά οικονομικά δεδομένα (αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ), αριθμούς πιστωτικών καρτών, πληροφορίες καρτών ΑΤΜ, κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών κτλ).
- Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.