Σάββατο 27.04.2024

Η Γη έχει και δεύτερο δορυφόρο αλλά όχι για πολύ

Η Διεθνής Αστρονομική Ένωση ανακοίνωσε ότι η Γη περίπου τα τελευταία τρία χρόνια εκτός από τη Σελήνη έχει αποκτήσει και ένα νέο δορυφόρο.

Αλλά όσο και αν είναι εντυπωσιακή αυτή η ανακάλυψη, πρέπει να έχουμε κατά νου, ότι αυτό το νέο φεγγάρι ούτε είναι τόσο εντυπωσιακό όσο ο βασικός δορυφόρος της Γης, η Σελήνη, ούτε θα παραμείνει σε τροχιά για πολύ καιρό ακόμα.

Το νέο αυτό «φεγγάρι» είναι εξαιρετικά αχνό και υπολογίζεται ότι έχει από ένα έως έξι μέτρα διάμετρο. Το ουράνιο σώμα πρώτη φορά εντοπίστηκε από τους Αμερικανούς αστρονόμους Theodore Pruyne και Kacper Wierzchos από το τηλεσκόπιο του Παρατηρητηρίου στο Όρος Λέμον κοντά στο Τουσκόν της Αριζόνα στις 15 Φεβρουαρίου.

Περαιτέρω παρατήρηση του πλανήτη αυτού έδειξε ότι μπήκε σε τροχιά στις 22:53 (Universal Time) στις 25 Φεβρουαρίουon February 25.

Οι ερευνητές του έδωσαν το όνομα 2020 CD₃ επιβεβαιώνοντας ότι βρίσκεται προσωρινά στην τροχιά της Γης.

Το ουράνιο αντικείμενο 2020 CD₃ στην ουσία είναι ένα ελάχιστο μέρος μία συστάδας αστεροειδών που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τη Γη. Ανά περιστάσεις μάλιστα, τέτοιοι «πλανήτες» πλησιάζουν ή συγκρούονται με τη Γη.

Ωστόσο, μία ενδεχόμενη σύγκρουση δεν θα ήταν καταστροφική για τον πλανήτη καθώς ο 2020 CD₃ είναι τόσο μικρός σε μέγεθος, που θα διαλυόταν στην ατμόσφαιρα, πριν καν φτάσει στην επιφάνεια της Γης.

Αντί να συγκρουστεί με τη Γη, ωστόσο, κατά την αρχική του προσέγγιση ο 2020 CD₃ μπήκε στην τροχιά της Γης αλλά σε μεγαλύτερη απόσταση από τη Σελήνη.

Έρευνα αναφέρει ότι οποιαδήποτε στιγμή στην τροχιά της Γης μπορεί να μπει ένας μικροπλανήτης ανάλογος με αυτόν κατά τη διάρκεια του τελευταίου του ταξιδιού του, πριν εξαφανιστεί ξανά.

Κανένας από αυτούς ωστόσο, δεν παραμένει για μεγάλη διάρκεια και αυτό συμβαίνει επειδή η «έλξη» λόγω βαρύτητας της Γης από ένα μεγαλύτερο μόνιμο φεγγάρι αλλά και του Ήλιου, τους καθιστά ασταθείς. Αφού «εγκλωβιστούν» στην τροχιά, τότε παραμένουν εκεί για διάστημα μερικών χρόνων πριν απελευθερωθούν ξανά σε μία ανεξάρτητη τροχιά γύρω από τον Ήλιο.

Ωστόσο, με το που θα ανακαλυφθεί ένα τέτοιο μικρο-φεγγάρι, είναι αδύνατο να προβλέψει κανείς την τροχιά του. Αυτό συμβαίνει επειδή τόσο μικρά ουράνια σώματα ωθούνται από την ακτινοβολία του Ήλιου και έτσι γνωρίζουμε ελάχιστα για το μέγεθός τους, το σχήμα και την επίδρασή τους.

Ο «2020 CD3», ο οποίος χρειάζεται περίπου 47 μέρες για μια πλήρη περιφορά γύρω από τη Γη, είναι ο δεύτερος μικρός φυσικός δορυφόρος που γίνεται αντιληπτός, μετά τον “2006 RH120” που είχε ανακαλυφθεί το 2006 επίσης από το τηλεσκόπιο Catalina Sky και είχε «απελευθερωθεί» από τη Γη το 2007. Οι πρώτες εκτιμήσεις είναι ότι ο “2020 CD3” θα κάνει κάτι ανάλογο φέτος την άνοιξη, μάλλον τον Απρίλιο.

Με πληροφορίες από Τhe conversation/ΑΠΕ