Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Εμπορικών Αεροδρομίων, «χάθηκαν» περίπου 1,72 δισ. επιβάτες το 2020.
Εικοσιπέντε χρόνια πίσω γυρίσαμε όσον αφορά την επιβατική κίνηση των ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Τα στοιχεία του ACI EUROPE, της Ευρωπαϊκής Ενωσης Εμπορικών Αεροδρομίων, δείχνουν ότι περίπου 1,72 δισ. επιβάτες «χάθηκαν» σε μετακινήσεις το 2020, ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορονοϊού, σε σύγκριση με το 2019 (-70,4%) και σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ενωσης, «καμία βιομηχανία δεν μπορεί από μόνη της να αντέξει ένα τέτοιο σοκ»,.
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI EUROPE, επισημαίνει ότι: «Με μόλις 728 εκατομμύρια επιβάτες το 2020, σε σύγκριση με 2,4 δισεκατομμύρια επιβάτες το προηγούμενο έτος, τα αεροδρόμια της Ευρώπης επέστρεψαν στα επίπεδα κυκλοφορίας του 1995. Ενώ ορισμένα κράτη έχουν λάβει μέτρα για να υποστηρίξουν οικονομικά τα αεροδρόμιά τους, μόνο 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν διατεθεί μέχρι τώρα για το σκοπό αυτό στην Ευρώπη. Αυτό είναι λιγότερο από το 8% των εσόδων που χάθηκαν από τα αεροδρόμια πέρυσι.»
Τα αεροδρόμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης (-73% και μείον 1,32 δισεκατομμύρια επιβάτες), επηρεάστηκαν σημαντικά περισσότερο από εκείνα εκτός ΕΕ (-61,9% και μείον 400 εκατ. επιβάτες). Αυτό οφείλεται κυρίως στο μέγεθος και τη σχετική ανθεκτικότητα των εγχώριων αγορών κυρίως στη Ρωσία αλλά και στην Τουρκία, σε συνδυασμό με λιγότερο αυστηρούς περιορισμούς ταξιδιού, σε σύγκριση με την αγορά της ΕΕ.
Η ξεχωριστή απόδοση μεταξύ της αγοράς της ΕΕ και εκτός της ΕΕ, έγινε εμφανής το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ενώ τόσο τα αεροδρόμια της ΕΕ όσο και τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ, είδαν την κίνηση των επιβατών να βρίσκεται σχεδόν σε ακινησία το 2ο τρίμηνο του 2020 (αντίστοιχα -97,3% και -93,3%), οι απώλειες στο 4ο τρίμηνο ανήλθαν στο -83,8% στα αεροδρόμια της ΕΕ, σε σύγκριση με -63,9% σε χώρες εκτός ΕΕ. Και πάλι, αυτό οφειλόταν κυρίως στη σχετική ανθεκτικότητα της εγχώριας κυκλοφορίας επιβατών στην αγορά εκτός ΕΕ (-39,8%), σε σύγκριση με την αγορά της ΕΕ (-72,9%), αλλά και στην υψηλότερη απόδοση από εκείνα της ΕΕ για τη διεθνή κυκλοφορία επιβατών (αντίστοιχα -78,2% και -86,6%).
Το 4ο τρίμηνο, τα αεροδρόμια με τις μεγαλύτερες απώλειες στην ΕΕ ήταν στην Αυστρία, τη Δημοκρατία της Τσεχίας, τη Φινλανδία, την Ουγγαρία, την Ιρλανδία, τη Σλοβενία και τη Σλοβακία, με την κίνηση των επιβατών κάτω από -90%. Ακολουθούν τα αεροδρόμια της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου (-87,9% και -86,6%), ενώ τα αεροδρόμια στη Βουλγαρία (-69%), τη Γαλλία (-78,1%), την Ελλάδα (-72,1%) και την Πορτογαλία (-77,2%), ξεπέρασαν ελαφρώς το μέσο όρο της ΕΕ.
Εκτός της ΕΕ, τα αεροδρόμια της Ρωσίας (-44,2%) και της Τουρκίας (-60,7%) αποδείχθηκαν τα πιο ανθεκτικά στο 4ο τρίμηνο, με εκείνα στην Ισλανδία (-96,2%) και τη Γεωργία (-94,8%) να επηρεάζονται περισσότερο.
Όλα τα τμήματα της αεροπορικής βιομηχανίας επηρεάστηκαν σχεδόν εξίσου το 2020 από την άποψη των απωλειών της επιβατικής κίνησης, από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια (-71,3%), έως τα μικρότερα (-69,4%).
Οι 5 κόμβοι που αναφέρονται ως κορυφαίοι το 2019: Λονδίνο – Heathrow, Παρίσι – CDG, Αμστερνταμ – Schiphol, Φρανκφούρτη και Κωνσταντινούπολη, έχασαν 250 εκατομμύρια επιβάτες το 2020. Η Φρανκφούρτη (-73,4%) σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση, ακολουθούμενη από το Λονδίνο (-72,7%), το Άμστερνταμ (-70,9%), το Παρίσι (-70,8%) και την Κωνσταντινούπολη (-59,6%).
Μέχρι το 4ο τρίμηνο, μόνο η Κωνσταντινούπολη παρέμεινε στην πρώτη κατηγορία. Το τουρκικό αεροδρόμιο έγινε τότε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, ακολουθούμενο από την Κωνσταντινούπολη – Sabiha Gokcen, Μόσχα – Sheremetyevo, Μόσχα – Domodedovo και Μόσχα – Vnukovo.
Επίσης, η εμπορευματική κίνηση στα αεροδρόμια της Ευρώπης μειώθηκε κατά 11,8% το 2020, σε σύγκριση με το 2019, με τις απώλειες να κατανέμονται σχεδόν εξίσου μεταξύ των αερολιμένων της ΕΕ (-12,1%) και των αερολιμένων εκτός ΕΕ (-9,9%). Η ανάκαμψη στην εμπορευματική κίνηση επιταχύνθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, με τον Δεκέμβριο να έχει ένα οριακά θετικό αποτέλεσμα (+0%).
Μεταξύ των 10 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων για εμπορευματικές μεταφορές, αυξήσεις όγκου καταγράφηκαν μόνο από τη Λιέγη (+23%), τη Λειψία – Χάλλε (+12%), το Λουξεμβούργο (+6%) και την Κολωνία – Βόννη (+5%).
Καταλήγοντας, οι πτήσεις των αεροσκαφών, σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων, μειώθηκαν κατά 58,6% το 2020 σε σύγκριση με το 2019.