Τις ελλείψεις υποδομών στις πόλεις αναδεικνύει ο συγκοινωνιολόγος και πρόεδρος της Εταιρείας Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, Κων. Κολοκούρης
Μία διαφορετική νοοτροπία και έναν διαφορετικό από τον υφιστάμενο τουλάχιστον χαρακτήρα φιλοδοξεί το υπ. Μεταφορών να έχει ο νέος ΚΟΚ, με τις αλλαγές που ετοιμάζονται στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030.
Όπως ο ίδιος ο υπουργός κ. Καραμανλής ανέφερε πρόσφατα, στόχος της πολιτικής ηγεσίας είναι, οι ποινές να έχουν επιμορφωτικό και όχι τιμωρητικό χαρακτήρα, αν και αυτό είναι δύσκολο να γίνει ή εν πάση περιπτώσει, αν γίνεται ή όχι θα φανεί στην πράξη. Το Εθνικό Σχέδιο θα περιλαμβάνει και μία σειρά από συστηματικές παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στις πόλεις, όπως είναι η εφαρμογή και στην Ελλάδα του μέτρου που προωθείται ήδη σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας εντός του αστικού ιστού από τα 50 στα 30 χλμ. ανά ώρα και ακόμη, η δημιουργία κυκλικών κόμβων, ο επανασχεδιασμός των διασταυρώσεων, η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, η δημιουργία υποδομών για κυκλοφορία ποδηλάτων και πατινιών και άλλα.
Ο συγκοινωνιολόγος και πρόεδρος της Εταιρείας Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων, Κων. Κολοκούρης χαρακτήρισε μέτρο προς τη θετική κατεύθυνση τη θέσπιση ενός μειωμένου ορίου ταχύτητας εντός των πόλεων, σημείωσε όμως, πως είναι βασικό το πρόβλημα της έλλειψης σοβαρών υποδομών στις πόλεις, για την ασφαλή εφαρμογή των νέων παρεμβάσεων.
«Η μέση ταχύτητα στις πόλεις κινείται μεταξύ 25-35 χιλιομέτρων την ώρα, όμως τα ατυχήματα γίνονται εκεί όπου ο οδηγός βλέπει ένα μικρό «παράθυρο» για να αναπτύξει ταχύτητα 50 ή και περισσότερων χιλιομέτρων. Στις πόλεις όμως έχουμε πεζούς, ποδήλατα, και πλέον έχουμε πολλά πατίνια, με τους χρήστες αυτών να είναι πολλαπλά εκτεθειμένοι, αφού δε φορούν κράνος. Με τα ΣΒΑΚ θέλουμε να αφαιρέσουμε την κυριαρχία των Ι.Χ προς όφελος του ποδηλάτου και του πεζού, όμως λείπουν βασικές υποδομές όπως είναι οι ποδηλατόδρομοι ή οι λωρίδες κυκλοφορίας αποκλειστικά για ποδηλάτες και πατίνια», ανέφερε αρχικά.
Αναφορικά με τη συζήτηση που γίνεται επίσης για την αύξηση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στη χώρα, αν και στην ΕΕ η συζήτηση γίνεται για μείωση για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας και κατανάλωσης, ο κ. Κολοκούρης στάθηκε περισσότερο στο στοιχείο πως αποδεικνύεται πλέον σε βάθος 20ετίας, ότι οι αυτοκινητόδρομοι στη χώρα έχουν λειτουργήσει καθοριστικά για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και των θανάτων.
Αλλάζουν οι ποινές
Μία βασική αλλαγή που αναμένεται να εφαρμοστεί, είναι και η επιβολή των ποινών στον οδηγό όμως και όχι στο όχημα, δηλαδή, θα υπάρχει επιβολή χρηματικού προστίμου και αφαίρεση της άδειας οδήγησης, όχι όμως και αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος.
Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ακόμη, ότι οι ποινές σχεδιάζεται να είναι αυστηρότερες για παραβάσεις που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα ή δυστύχημα, ενώ έκανε γνωστή τη σύσταση ενός Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας που θα συλλέγει τα ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ και με τη σειρά του θα τα κατανέμει στους δήμους, αποκλειστικά και μόνο όμως για την υλοποίηση δράσεων οδικής ασφάλειας.
«Αυτό που λέμε εδώ και χρόνια, είναι ότι το πλαίσιο των ποινών θα πρέπει να αλλάξει, αλλά να προβλέπεται αντί του προστίμου, η καταβολή ενός ποσού από τον οδηγό για να περνά από επανεκπαίδευση. Το πρόστιμο έχει αποδειχθεί πως λειτουργεί εισπρακτικά για τα κράτος και τους δήμους, ενώ δεν έχει τόσο μεγάλη επίπτωση στον παραβάτη, ώστε να μην επαναλάβει μία παρόμοια παράβαση του ΚΟΚ. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, να στοχεύσουμε στην διαπαιδαγώγηση των οδηγών και στην αλλαγή νοοτροπίας και οδηγικής συμπεριφοράς», ανέφερε.
Οι ενστάσεις για την ελεγχόμενη στάθμευση
Στην πρόσφατη συζήτηση στην Επιτροπή Κυκλοφοριακών Θεμάτων του δήμου Ιωαννιτών, με αφορμή και τη μελέτη που παραδόθηκε στην Επιτροπή από την ομάδα μελέτης για την επιβολή του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης στην πόλη, ο κ. Κολοκούρης, που είναι και μέλος της Επιτροπής διατύπωσε σαφείς ενστάσεις για το προϊόν της μελέτης και τις τελικές της προτάσεις.
«Η εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης στα κέντρα των πόλεων είναι μία παρωχημένη λογική. Στα Γιάννενα ημπόρει να εφαρμοστεί η ελεγχόμενη στάθμευση μόνο σε πέντε – έξι εμπορικούς δρόμους στο κέντρο της πόλης. Όταν προσεγγίσουμε όμως αυτή τη λογική, να κάνουμε δηλαδή ελεγχόμενη στάθμευση παντού, τότε απομακρυνόμαστε από τη λογική του ΣΒΑΚ. Εκεί βέβαια, υπάρχει μία δυστοκία στο ΣΒΑΚ, γιατί θα έπρεπε να αφαιρέσουμε χώρο από το Ι.Χ για το ποδήλατο, αλλά δεν το ήθελε στην πράξη, ούτε η προηγούμενη δημοτική αρχή, ούτε φαίνεται να το θέλει και η σημερινή, παρότι έχει εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες χώρες. Το πιο εύκολο στα Γιάννενα είναι να δημιουργήσουμε μία λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας για ποδήλατα και πατίνια, από τους Αμπελόκηπους και την Ανατολή προς το κέντρο», τόνισε.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ