Τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας αυτόνομης τάξης Γυμνασίου σε ορεινές, δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες περιοχές, η οποία θα υπάγεται στο πλησιέστερο προς αυτή, Γυμνάσιο, δίνει το υπουργείο Παιδείας μέσα από το νέο πολυνομοσχέδιο για το οποίο ολοκληρώθηκε η διαβούλευση.
Το πολυνομοσχέδιο επικεντρώνεται στο ψηφιακό σχολείο και φροντιστήριο, τον επαγγελματικό προσανατολισμό και την υποστήριξη των σχολείων ακριτικών περιοχών και έχει τίτλο: «Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέτρα στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος στις απομακρυσμένες περιοχές και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού». Αποτελείται από δύο μέρη και χαρακτηριστικό του γνώρισμα είναι ότι διατρέχει όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Σχετικά με τη λειτουργία αυτόνομων τάξεων Γυμνασίου σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές, το Σχέδιο Νόμου ορίζει τα εξής:
Κατόπιν σχετικής εισήγησης του αρμόδιου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δύναται, σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές, όπου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις ίδρυσης Γυμνασίου, να λειτουργεί αυτόνομη τάξη, η οποία υπάγεται στο πλησιέστερο προς αυτό Γυμνάσιο.
Στην αυτόνομη τάξη του Γυμνασίου τοποθετούνται τουλάχιστον τρεις εκπαιδευτικοί από τους κλάδους/τις ειδικότητες ΠΕ02 (Φιλόλογοι), ΠΕ03 (Μαθηματικοί), ΠΕ04 (Φυσικοί) και ΠΕ86 (Πληροφορικής), οι οποίοι διδάσκουν τα αντίστοιχα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος. Οι ίδιοι ασκούν και τις διοικητικές εργασίες λειτουργίας της αυτόνομης τάξης.
Οι εκπαιδευτικοί κλάδων/ειδικοτήτων, που διδάσκουν στο νηπιαγωγείο ή στο δημοτικό στην απομακρυσμένη – ορεινή περιοχή, όπου λειτουργεί η αυτόνομη τάξη, δύνανται να συμπληρώνουν ωράριο στις σχολικές μονάδες της τάξης του Γυμνασίου, ύστερα από απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ο χρόνος διδασκαλίας των εκπαιδευτικών του προηγούμενου εδαφίου λογίζεται ως χρόνος άσκησης διδακτικού έργου στη βαθμίδα εκπαίδευσης, που ανήκει ο εκπαιδευτικός.
Δύναται, επίσης, να προβλέπεται συμπληρωματική διδασκαλία, μέσω σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από εκπαιδευτικούς του πλησιέστερου Γυμνασίου, στο οποίο υπάγεται η αυτόνομη τάξη, για τα μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος, που δεν δύνανται να διδαχθούν από τους υφιστάμενους εκπαιδευτικούς.
Ωστόσο, η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές, οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία στο Γυμνάσιο, στο οποίο υπάγεται η αυτόνομη τάξη, και σε μαθητές της αυτόνομης τάξης, οι οποίοι συμμετέχουν εξ αποστάσεως, δεν επιτρέπεται.
Διαχείριση ενδοσχολικής βίας
Σχετικά με τα αρμόδια όργανα για τη διαχείριση των αναφορών και περιστατικών ενδοΑσχολικής βίας και εκφοβισμού, το Σχέδιο Νόμου ορίζει τα εξής:
Αποδέκτες των αναφορών για περιστατικά εκφοβισμού και ενδοσχολικής βίας σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης είναι τετραμελείς ομάδες δράσης, οι οποίες αναπτύσσουν, με τη συμμετοχή κυρίως ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, δράσεις υποστηρικτικές και επιμορφωτικές, ενώ ασκούν εποπτεία σχετικά με τον χειρισμό των υποθέσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Οι συγκεκριμένες ομάδες παρακολουθούν, επιβλέπουν και συνεπικουρούν τις σχολικές μονάδες στον χειρισμό των σχετικών κρίσεων, ιδιαίτερα σε σοβαρά περιστατικά που έχουν αντίκτυπο στη σχολική και στην κοινωνική ζωή. Επιλαμβάνονται, ιδίως, αν παρατηρείται καθυστέρηση στον χειρισμό και την αντιμετώπιση σοβαρών περιστατικών ενδοσχολικής βίας ή σημειώνεται αδυναμία επίλυσης του περιστατικού, στο οποίο αναφέρεται η καταγγελία.
Τόσο οι αποδέκτες-υπεύθυνοι υποδοχείς αναφορών στα σχολεία, όσο και οι τετραμελείς ομάδες δράσης, που προαναφέρθηκαν, είναι δυνατόν να συνεπικουρούνται σχετικά με ειδικά επιστημονικά θέματα και κατευθύνσεις από Ειδικούς Συμβούλους.
Εκπαιδευτικός εκσυγχρονισμός
– Ψηφιακή εκπαίδευση
Το Μέρος Α ́ του νομοσχεδίου αφορά στα εξής:
στον ψηφιακό εκπαιδευτικό εκσυγχρονισμό με τη δημιουργία και ανάπτυξη ψηφιακής εκπαιδευτικής πύλης και τη λειτουργία ψηφιακού φροντιστηρίου, στην παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές της Α ́ τάξης του Λυκείου καθώς και στην οργάνωση και λειτουργία των αυτόνομων τάξεων Γυμνασίου σε απομακρυσμένες περιοχές.
Περαιτέρω, επιδιώκεται η επίλυση πρακτικών ζητημάτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας «e- PROFESSIONAL» στο Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ), καθώς και η διευθέτηση οργανωτικών και διοικητικών θεμάτων των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, η αναβάθμιση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και η επίλυση ζητημάτων οργάνωσης και λειτουργίας των νομικών προσώπων που υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων του Υπουργείου και η διεύρυνση των δυνατοτήτων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).
Νέα εφαρμογή για το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Ειδικότερα, σχετικά με την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, το Σχέδιο Νόμου προβλέπει τα εξής:
Σχετικά με την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, δημιουργείται κεντρική ηλεκτρονική εφαρμογή, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης «gov.gr».
Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο και οι υπηρεσίες παρέχονται με τη μορφή σύγχρονης ή ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και λειτουργεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.).
Η ψηφιακή εκπαίδευση, που παρέχεται με τη μορφή σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης (ψηφιακό φροντιστήριο), αφορά στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ ́ τάξης του Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) και των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), καθώς και της Δ ́ τάξης του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.).
Με τη μορφή της ασύγχρονης εκπαίδευσης σε μαθητές της Ε’ και Στ’ τάξης του Δημοτικού σχολείου, σε μαθητές όλων των τάξεων του Γυμνασίου και σε μαθητές της Α ́ και Β ́ τάξης των ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ., καθώς και της Α ́, Β ́ και Γ ́ τάξης του ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.
Κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς
Προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες της εκπαίδευσης, όπως περιγράφονται ανωτέρω, θα αποσπαστεί ο αναγκαίος αριθμός εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων της Διεύθυνσης Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Οι εκπαιδευτικοί κινητροδοτούνται αφενός επειδή ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως πραγματική εκπαιδευτική υπηρεσία, αφετέρου επειδή – εκτός των μονάδων μετάθεσης – τους δίνονται επιπλέον έξι μονάδες μετάθεσης για κάθε έτος.
Οι δε εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, λαμβάνουν για τη διδακτική υπηρεσία τους δύο μονάδες, ανά έτος. Η επιλογή των αποσπώμενων εκπαιδευτικών γίνεται με βάση συγκεκριμένα προσόντα, όπως η εμπειρία, η επιστημονική κατάρτιση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι επικοινωνιακές δεξιότητες και η προσωπικότητά τους από την αρμόδια τριμελή επιτροπή.
Σε περίπτωση μη κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό για το ψηφιακό φροντιστήριο, δίνεται η δυνατότητα πρόσληψης έως 40 προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα πρέπει να διαθέτουν πενταετή διδακτική υπηρεσία σε σχολική μονάδα.
Ο χρόνος πρόσληψής τους, λογίζεται ως χρόνος πραγματικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας ενώ τους αποδίδεται μοριοδότηση με ανώτατο όριο μοριοδότησης τις δέκα μονάδες.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ