Πλήρη στοιχεία για τα χρήματα που έχει δώσει η κυβέρνηση στις πληγείσες περιοχές, θα δώσει ο Χρ. Σταϊκούρας.
Πλήρη στοιχεία για τα χρήματα που έχει δώσει η κυβέρνηση στις πληγείσες περιοχές, θα δώσει την ερχόμενη εβδομάδα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Τοποθετούμενος επί του νομοσχεδίου για την κρατική αρωγή σε πληγέντες από θεομηνίες, είπε ότι θα δώσει τα στοιχεία των ενισχύσεων όλων των υπουργείων σε όλες τις πληγείσες περιοχές, με «συγκεκριμένους πόρους, που έχουν κατευθυνθεί στην πραγματική οικονομία και σε αυτούς που πλήττονται». Ενδεικτικά ανέφερε ότι έχουν πάει 685.856 ευρώ, με την μορφή προκαταβολής, σε 245 επιχειρήσεις.
Στην κριτική ότι κακώς δανείζεται η χώρα, ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι αντλήθηκαν 22 δισ. από τις αγορές και ότι «εάν δεν είχαμε πανδημία, δεν θα πηγαίναμε σε τέτοια ένταση και έκταση χρηματοδοτήσεων ή οι χρηματοδοτήσεις θα αξιοποιούνταν και για άλλους σκοπούς: υπάρχουν κάπου αλλού λεφτόδενδρα για να “βοηθήσουμε” την απόκλιση, που υπάρχει επί 14 μήνες, μεταξύ εσόδων και δαπανών;» αναρωτήθηκε ο κ. Σταϊκούρας, ο οποίος σημείωσε ότι ένα κομμάτι της οικονομίας δεν λειτουργεί, και ένα άλλο κομμάτι έχει αναστολές φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Ταυτόχρονα, πρόσθεσε, ορθώς, η Πολιτεία λαμβάνει μέτρα στήριξης από το σκέλος των δαπανών, σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. «’Αρα, έχουμε αυξημένες δαπάνες και μειωμένα έσοδα. Ποιος θα καλύψει το κενό; Το ταμείο της χώρας, (κάτι) που θέλει μια σωστή διορατική και υπεύθυνη διαχείριση [..] Επί των ημερών αυτής της κυβέρνησης, έχουμε αντλήσει από την αγορά για εκδόσεις, πάνω από ένα χρόνο, 22 δισ. ευρώ» είπε ο κ. Σταϊκούρας, απευθυνόμενος σε εκείνους που «λένε ότι το μαξιλάρι θα έφτανε [..] Δεν μπορεί να ασκείται μια κριτική, γιατί δεν βοηθάς ή γιατί δεν βοήθησες περισσότερο, και ταυτόχρονα γιατί δανείζεσαι…».
Σημείωσε επίσης, ότι ένα τμήμα αυτών των χρημάτων, που «σηκώνουμε από τις αγορές», χρησιμοποιείται, μέσα από την ενίσχυση του προϋπολογισμού, ύψους 3 δισ. ευρώ, όπου υπάρχουν και παρεμβάσεις για την Υγεία.
Οι θέσεις των κομμάτων
Μικτές ήταν οι αντιδράσεις των κομμάτων επί της αρχής του νομοσχεδίου με τίτλο «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση», καταγράφησαν, ωστόσο και ευρύτερες συναινέσεις σε συγκεκριμένα άρθρα, όπως αυτά της επιχορήγησης αγροτικών εκμεταλλεύσεων και αγροτών (άρθρα 11 και 12).
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Γ. Αμανατίδης (ΝΔ), είπε ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την κρατική αρωγή είναι κατακερματισμένο και αναποτελεσματικό και ότι υπήρχε ανάγκη, η οικονομική στήριξη ως αποκατάσταση μετά τις θεομηνίες, να γίνεται με τρόπο συντονισμένο, γρήγορο, αποτελεσματικό και τελικά δίκαιο. Πρότεινε επίσης, μετά τις καταστροφές, να διατηρείται ένας ενιαίος μηχανισμός, ο οποίος θα κάνει τη διάγνωση, θα μελετά και θα κατασκευάζει, τελικά, τα έργα, τα οποία αντιμετωπίζουν τις συνέπειες των καταστροφών.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Βασίλης Κόκκαλης (ΣΥΡΙΖΑ), είπε ότι δύσκολα μπορεί να πει κανείς όχι στη φιλοσοφία του συγκεκριμένου νομοθετήματος, διαπίστωσε ωστόσο σοβαρές ελλείψεις και λάθη. Κατέθεσε μάλιστα προτάσεις για την διόρθωσή τους, όπως: «Μαζί με τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και με τις επιχειρήσεις, να περιλαμβάνονται (στους δικαιούχους) και τα Φυσικά Πρόσωπα- αγρότες, κτηνοτρόφοι, αλιείς». Παράλληλα, δέχθηκε ως θετική την πρόβλεψη του νομοσχεδίου για την αναστολή του τέλους επιτηδεύματος στους αγρότες και αλιείς παράκτιας αλιείας.
Ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, Γ. Καμίνης, είπε ότι δεν μπορεί να διαφωνήσει κανείς με την ανάγκη κωδικοποίησης των διατάξεων που αφορούν την κρατική αρωγή σε περίπτωση θεομηνιών, σημείωσε ωστόσο ότι στην προωθούμενη ρύθμιση «η κρατική αρωγή αποσυνδέεται από την Πολιτική Προστασία [..] το υπουργείο Οικονομικών δεν διεκδικεί απλώς αρμοδιότητα, αλλά την αποκλειστική αρμοδιότητα στη διαχείριση της αρωγής» είπε ο κ. Καμίνης. Χαρακτήρισε πάντως θετικές -μεταξύ άλλων- τις προβλέψεις για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος έτους 2019 και 2020, για αγρότες και αλιείς, τον μειωμένο ΦΠΑ σε υλικό απαραίτητο για αιμοκάθαρση, και τη ρύθμιση για αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Δ. Μανωλάκου, είπε ότι παρατηρούνται τεράστιες καθυστερήσεις στις αποζημιώσεις των πληγέντων, και ότι νόμοι εξαιρούν την πλειοψηφία αυτών: «Ποτέ δεν αποζημιώνονται στο 100% οι πληγέντες από θεομηνίες για κατοικίες, επαγγελματική στέγη, οικοσκευές και λοιπά, όταν την ίδια στιγμή οι μεγαλοεργολάβοι κατασκευαστικοί όμιλοι παραχωρησιούχοι των κεντρικών οδικών αρτηριών -μιλάω για τα διόδια- μόνο το Σεπτέμβρη τσέπωσαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, ως αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη, εξαιτίας της μείωσης της κυκλοφορίας, λόγω της καραντίνας» παρατήρησε η κ. Μανωλάκου. Δήλωσε επίσης, ότι το ΚΚΕ θα καταψηφίσει την αρχή του νομοσχεδίου, αλλά θα ψηφίσει το όποιο θετικό άρθρο έχει.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Β. Βιλιάρδος, είπε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να κρύψει τις αποτυχίες της πίσω από την πανδημία, καθώς, επίσης, να έχει δικαιολογία, για να μπορεί να δανείζεται, συνεχίζοντας την «αλόγιστη σπατάλη». Για το νομοσχέδιο είπε ότι είναι «χωρίς ουσία» αλλά «σε κάποιο βαθμό, τα άρθρα 11 και 12 θα μπορούσαν να θεωρηθούν θετικά για τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις».
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, αναφέρθηκε στην αύξηση κατά 3 δισ. ευρώ της χρηματοδότησης για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομία, ρωτώντας: Αλήθεια, μόνο αυτό σκεφτήκατε να διορθώσετε; Δεν σας πέρασε καν από το μυαλό να αυξήσετε το κονδύλι για τις δαπάνες στην υγεία; [..] Και αυτά τα 3 δισ. σε ποιους θα τα δώσετε; Σε αυτούς από τους οποίους παίρνετε τα σπίτια, όταν ξεκινούν οι κατασχέσεις στα νομικά και τα φυσικά πρόσωπα, έχει μπει μπροστά σε εφαρμογή ο πτωχευτικός και ξεκινάνε από 1η Ιουνίου και οι πλειστηριασμοί;
Τέλος, ο βουλευτής της ΝΔ, Γ. Καρασμάνης είπε ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση, ενώ θεώρησε πολύ σημαντικά τα άρθρα 11 και 12 για τις ζημιές που προκαλούνται στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις «και σύμφωνα με τις δηλώσεις του προέδρου του ΕΛΓΑ θα καλυφθεί και η αγροτοκτηνοτροφική παραγωγή, που δεν καλύπτεται οριστικά από τον Κανονισμό του ΕΛΓΑ»