Παρασκευή 22.11.2024
More

    Έλεγαν Κακαβιά και εννοούσαν Καλπάκι…

    Όσο αισιόδοξος κι αν είναι κάποιος, ότι μετά την απόφαση που ελήφθη την Δευτέρα στη σύσκεψη στη Βουλή για την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον, δεν μπορεί παρά να στρέφει την προσοχή του με θλίψη, στα «εγκλήματα» που έγιναν από το 2007 μέχρι και πρόσφατα, για να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση.

    Η αισιοδοξία που εκφράζεται βέβαια μετά τη σύσκεψη, είναι περισσότερο πολιτική και επικοινωνιακή, παρά ουσιαστική, καθώς θα πρέπει να περάσει από 40 κύματα η διαδικασία, για να τύχει έγκρισης και χρηματοδότησης το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά.

    Και αυτό παρά την δέσμευση της περιφερειακής αρχής ότι μπορεί να ενισχύσει με ποσό 30 εκ. ευρώ τη χρηματοδότηση της κατασκευής, για να προχωρήσει με τη διαδικασία της επέκτασης παραχώρησης, δηλαδή, να διατεθούν χρήματα από το ΠΕΠ Ηπείρου, για να πληρωθεί ο παραχωρησιούχος, ο οποίος όμως θα εισπράττει και το τέλος διοδίων, στο σταθμό που θα κατασκευαστεί μετά το Καλπάκι προς τα Ιωάννινα.

    Ακόμη κι αν υποθέσει όμως κάποιος, ότι όλα μπορεί να κυλήσουν ομαλά, είναι βέβαιο, ότι ο δρόμος αυτός δεν πρόκειται ποτέ να γίνει, όπως προβλεπόταν και όπως πρέπει, τη στιγμή που η γειτονική (τριτοκοσμική μέχρι πρότινος) Αλβανία, έχει κατασκευάσει έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο, ενταγμένο επίσης στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα…

    Μυστικά και ψέματα

    Με την προσπάθεια ωστόσο που καταβάλλεται σε πολιτικό επίπεδο να φανεί, ότι η απόφαση της Δευτέρας (την οποία χαρακτήρισε επιλογή ρίσκου ο ίδιος ο κ. Καραμανλής) είναι η καλύτερη δυνατή, να συνεχίζεται, επιχειρήσαμε να εντοπίσουμε τα κραυγαλέα λάθη των υπηρεσιών διαχρονικά, επομένως και της πολιτικής ηγεσίας του υπ. Υποδομών και Μεταφορών, τουλάχιστον από το 2010.

    Σημεία από την αλληλογραφία με τοπικούς φορείς και πολιτικούς παράγοντες μέχρι τις απαντήσεις στην Αναφορά του κ. Αμυρά τον Δεκέμβριο του 2019, που επιτάχυναν τις εξελίξεις, που επιβεβαιώνουν το εξής απίστευτο. Ότι από ένα σημείο και έπειτα, στο υπουργείο υποστήριζαν, ότι μελετούσαν το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά, αλλά οι μελέτες σταματούσαν στον προβλεπόμενο ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου.

    Δύο μελέτες με κόστος 9 εκ. ευρώ

    Για το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά «Ιόνια Οδός από το τέλος παραχώρησης έως Κακαβιά» εκπονήθηκαν και αποπληρώθηκαν από την Ε.Ε δύο μελέτες, η πρώτη προϋπολογισμού 5.750.000 ευρώ που ολοκληρώθηκε στις 31/12/2010 και η δεύτερη προϋπολογισμού 3.116.000 ευρώ που ολοκληρώθηκε στις 31/12/2015.

    Η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών με έγγραφό της προς τον δήμο Ζίτσας στις 23/3/2016 επισημαίνει, ότι «έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των μελετών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο της σύμβασης με τίτλο «Ολοκλήρωση της μελέτης της Ιόνιας οδού από το τέλος παραχώρησης έως την Κακαβιά και έχει συντελεστεί η παραλαβή της μελέτης».

    Στο συνοδευτικό ενημερωτικό σημείωμα όμως της υπηρεσίας, γίνεται για πρώτη φορά λόγος για το έργο κατασκευής τμήματος της Ιόνιας Οδού με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (ΧΘ 4+800) και πέρας το τέλος του Α/Κ Καλπακίου (ΧΘ 51=237,37).

    Στα προβλεπόμενα έργα στον αυτοκινητόδρομο μήκους 46,4 χλμ, από την Πεδινή μέχρι το Καλπάκι όμως, το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά επανέρχεται, αφού γίνεται αναφορά σε εργασίες για την «αποκατάσταση και σταθεροποίηση της κατολίσθησης στην ΧΘ 70+000,00 της Ιόνιας, στο τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά.

    Επιβεβαιώνεται επίσης, ότι το σύνολο των μελετών έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της παραχώρησης στην Κακαβιά και ο προϋπολογισμός κατασκευής του έργου είναι 340 εκ. ευρώ.

    Η διαφοροποίηση του Δεκεμβρίου

    Και ενώ όλα τα παραπάνω φάνταζαν σχεδόν φυσιολογικά, το έγγραφο της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών με ημερομηνία 18/12/2019 διαχωρίζει ξεκάθαρα το έργο σε δύο τμήματα, το ένα από το τέλος της παραχώρησης (Πεδινή) έως το Καλπάκι και το δεύτερο το Καλπάκι – Κακαβιά. Σε αυτό το έγγραφο γίνεται λόγος, ότι η ολοκλήρωση των μελετών αφορά το πρώτο τμήμα μήκους 46,44 χλμ και το κόστος κατασκευής είναι 340 εκ. ευρώ, όσο η ίδια υπηρεσία προϋπολόγιζε, ότι είναι το κόστος κατασκευής μέχρι την Κακαβιά, μέχρι το 2016…

    Το φυσικό αντικείμενο του δεύτερου τμήματος αφορά «στην εκπόνηση των αναγκαίων μελετών και στην εκτέλεση των αναγκαίων για τις μελέτες αυτές ερευνητικών εργασιών, για την ανακατασκευή και βελτίωση, καθώς και στην ωρίμανση υφιστάμενων μελετών του υπόψη υποτμήματος του οδικού άξονα μήκους 23,88 χλμ».

    Κοντολογίς, μέχρι το 2016 το υπ. Υποδομών μελετούσε ή θεωρούσε το τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά ως ενιαίο τμήμα, για το οποίο συντασσόταν και τελικώς παραδόθηκαν οι μελέτες, στο μεσοδιάστημα όμως μέχρι το 2019, χωρίς κανείς να ξέρει τι μεσολάβησε, η μελέτη (με το ίδιο κόστος κατασκευής) αφορά μόνο το τμήμα μέχρι το Καλπάκι…

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ