Στα πλαίσια του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός»
Ένας μεγάλος αριθμός παραστάσεων και εκδηλώσεων που φτάνει τις 140 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικών, παιδικού και μουσικού θεάτρου σε αρχαιολογικοί χώρου και μουσεία περιλαμβάνονται στον θεσμό του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» που για δεύτερη χρονιά θα αναπτυχθεί σε όλη τη χώρα.
Οι φετινές εκδηλώσεις και δρώμενα αναπτύσσονται για δύο μήνες, από τις 15 Ιουλίου έως τις 15 Σεπτεμβρίου σε ναούς, κάστρα, μνημεία, ιερά νησιά, αρχαίες πόλεις, γεφύρια και μουσεία, μεταξύ των οποίων και στην Ήπειρο. «Ο θεσμός έρχεται να συμβάλει καθοριστικά στη δημιουργία ενός σημαντικού πολιτιστικά καλοκαιριού, προσφέροντας, με ασφάλεια και αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, εκδηλώσεις υψηλής ποιότητας.
Παράλληλα, δημιουργεί συνθήκες απασχόλησης σε περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους στον Πολιτισμό, καλλιτέχνες, τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, γεγονός αναγκαίο και ανακουφιστικό, καθώς ήταν από εκείνους που έπληξε ιδιαίτερα η πανδημία. Η συνεργασία με τους τοπικούς φορείς στις δράσεις συμβάλει σημαντικά στην τόνωση της περιφέρειας και στην ανάπτυξη της πολιτιστικής της ταυτότητας, μία από τις προτεραιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού», αναφέρει το κάλεσμα του υπουργείου για τις συνολικά 70 παραγωγές, προϋπολογισμού άνω των 2 εκατ. ευρώ που θα παρουσιαστούν.
Αναλυτικά, οι παραστάσεις που περιλαμβάνονται στο φετινό πρόγραμμα είναι: 27 θεατρικές, 15 μουσικές, 8 χορού, 8 μουσικού θεάτρου, 6 παιδικού θεάτρου, καθώς και 6 εικαστικές δράσεις.
Όλες οι παραγωγές αναπτύχθηκαν από τις προτάσεις πρωτότυπης δημιουργίας που επιλέχθηκαν από την αρμόδια επιτροπή. Προτάσεις βασισμένες σε έναν από τους εξής θεματικούς άξονες, με σκοπό την ανάπτυξη συνεργειών και συνθέσεων πολιτιστικής κληρονομιάς και σύγχρονης δημιουργίας: Μυθολογία, Τραγικά σπαράγματα, Βυζάντιο, Μεσαίωνας – Αναγέννηση – Μπαρόκ, Κλασικισμός – Ρομαντισμός, Παγκόσμια και Ελληνική Λογοτεχνία, Η πόλις.
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά απαιτείται προκράτηση θέσης στην ειδική πλατφόρμα του υπουργείου. Η προκράτηση είναι υποχρεωτική. Αναλυτικές πληροφορίες, πρόγραμμα και προκρατήσεις θέσεων στην ιστοσελίδα: https://digitalculture.gov.gr.
ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ
- «Το Γεφύρι της Άρτας»
20 και 21 Ιουλίου, Γεφύρι Άρτας
Η πιο άγρια «αδικοθανατισμένη» από όλες τις «αδικοθανατισμένες» που συναντάμε στις παραλογές είναι αναμφισβήτητα η «Λυγερή» του Γεφυριού της Άρτας, ή αλλιώς «του Πρωτομάστορα η όμορφη γυναίκα». Εκείνη που ποτέ δεν ρωτήθηκε αν θα δεχόταν να χτιστεί ζωντανή για να στεριώσει το περίφημο γεφύρι. Εκείνη που με δόλο παρασύρθηκε και θυσιάστηκε για το γενικό καλό…
Η παραλογή του «Γιοφυριού της Άρτας» γίνεται όχημα για να μιλήσουμε για τα ήθη που αποτυπώνονται σε όλες τις παραλογές και που θέλουν τη γυναίκα να καταπνίγει και να θυσιάζει τις επιθυμίες της, ακόμα και την ίδια τη ζωή της, στον βωμό της οικογένειας, της κοινωνίας, της «τιμής».
Ήθη που αφορούν έναν κόσμο σκοτεινό και βίαιο, με αυστηρά καθορισμένους κανόνες και κοινωνικούς ρόλους από τους οποίους κανένα φύλο δεν μπορεί να ξεφύγει. Έναν κόσμο μακρινό, ή μήπως κοντινό μας;
Συντελεστές
Δραματουργία – Σκηνοθεσία – Σκηνογραφία: Μαριάννα Κάλμπαρη
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, μουσική διδασκαλία: Θοδωρής Αμπαζής
Κοστούμια, φροντιστήριο: Σοφία Αρβανίτη-Φλώρου Χορογραφία: Χριστίνα Σουγιουλτζή
Σχεδιασμός φωτισμού: Στέλλα Κάλτσου
Ειδική συνεργασία στον φωτισμό της παράστασης στην Άρτα: Κώστας Μπλουγουράς
Υπεύθυνος επικοινωνίας-προβολής: Άρης Ασπρούλης Συνεργάτις επικοινωνίας-προβολής: Ειρήνη Λαγουρού Φωτογραφίες promo: Γιώργος Καλφαμανώλης Promo video-trailer: Μιχάλης Κωνσταντινίδης Ηθοποιοί: Κατερίνα Λυπηρίδου, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Θοδωρής Σκυφτούλης, Αμαλία Τσεκούρα Συμμετοχή: Μαριλένα Μόσχου
Χορός-ακροβατικά: Χριστίνα Σουγιουλτζή
Ζωντανή μουσική εκτέλεση: Στέλλα Αραμπατζόγλου (σαξόφωνο), Ιωάννα Ρήγα (σαντούρι).
Παραγωγή: Ελληνική Εταιρεία Θεάτρου – Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν
- Αχιλλεύς
4 Αυγούστου, Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας
7 & 8 Αυγούστου, Αρχαίο θέατρο Γιτάνων, Θεσπρωτία
H bijoux de kant συναντά το ηρωικό δράμα του Αθανάσιου Χριστόπουλου «Αχιλλεύς» (1804), για να διερευνήσει την έννοια της ελληνικότητας και της συλλογικότητας μέσα από το μύθο της οργής του Αχιλλέα απέναντι στον Αγαμέμνονα. Η πλεονεκτική συμπεριφορά του πρώτου από τη μία και η περηφάνια και ο εγωισμός του δεύτερου από την άλλη θέτουν σε κίνδυνο τις δυνάμεις του ελληνικού στρατεύματος και την επιτυχή έκβαση του Τρωικού Πολέμου έως ότου έρθει η πολυπόθητη συμφιλίωσή τους.
Ανασυνθέτοντας τα υλικά μιας «παλιάς θεατρικότητας», καταδυόμενη στις ρίζες του νεοελληνικού λόγου και της αρχαιοελληνικής μυθολογίας, η bijoux de kant προσεγγίζει το ηρωικό δράμα μέσα από μια γλυκόπικρη αίσθηση αλλά και συγχρόνως κωμική και ανάλαφρη ματιά, θίγοντας μερικά από τα βασικότερα ζητήματα της νεοελληνικής ιστορίας.
Συντελεστές Σκηνοθεσία: Γιάνννης Σκουρλέτης
Δραματουργική Επεξεργασία: Γιώργος Παπαδάκης
Σκηνικά, Κοστούμια, Φωτισμοί: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης Προσθήκες κειμένου: Γλυκερία Μπασδέκη Ηθοποιοί: Θανάσης Δήμου, Θανάσης Δόβρης, Κώστας Κουτσολέλος, Θανάσης Βλαβιανός, Βασίλης Ζιάκας, Φλομαρία Παπαδάκη
ΑΜΚΕ: Bijoux De Kant
- Σπανός
8, 9 Αυγούστου, Δωδώνη Αρχαίο Θέατρο
Μια μουσικοθεατρική παράσταση η οποία αξιοποιεί ως βασικό άξονα το κορυφαίο βυζαντινό έργο που επιγράφεται Ακολουθία του ανοσίου τραγογένη σπανού. Πρόκειται για μια μοναδική σάτιρα του ύστερου Βυζαντίου (14ος-15ος αιώνας) σε μορφή εκκλησιαστικής ακολουθίας, γραμμένη σε δημώδη γλώσσα. Στόχος της σάτιρας είναι να γελοιοποιήσει έναν αγένειο άντρα, μορφή που παραπέμπει στον τύπο του ευνούχου που ήταν γνωστός στο Βυζάντιο. Το κείμενο δομείται με ύμνους, απολυτίκιο, στιχηρά, κανόνα, δοξαστικά, περιέχει αναγνώσματα αλλά και το συναξάρι του σπανού, έχει δε ιδιαίτερη θέση στο Μηνολόγιο. Όλα συμβαίνουν με ιδιαίτερη τεχνική γνώση, γλωσσικό αίσθημα και καλλιτεχνική ευαισθησία για το αποτέλεσμα από τον επιδέξιο άγνωστο δημιουργό του. Όλα αντιστρέφονται για να επιτευχθεί ο στόχος: η γελοιοποίηση του αγένειου προσώπου.
Συντελεστές: Δραματουργία/Σκηνοθεσία: Ιωσήφ Βιβιλάκης Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης Φιγούρες: Νίκος Τζιβελέκης Μουσική: Γεράσιμος Παπαδόπουλος Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη Ήχος: Αλέξανδρος Παπαευθυμίου
Ερμηνευτές: Σπανός: Στεφανία Γουλιώτη
Παίκτης σκιών Α/: Άθως Δανέλλης
Παίκτης σκιών Β/: Νίκος Τζιβελέκης
Χορός ψαλτών- τραγουδιστών
Κορυφαίος πρωτοψάλτης: Αχιλλέας Χαλδαιάκης
Μέλη: Νίκος Χαλδαιάκης, Θεολόγος Παπανικολάου, Αλεξάνδρα Παπαστεργιοπούλου, Γεράσιμος Παπαδόπουλος και ακόμη έξι μέλη
Μουσικοί επί σκηνής: Γεράσιμος Παπαδόπουλος, Θεολόγος Παπανικολάου, Αλεξάνδρα Παπαστεργιοπούλου, Ηλιάνα Φιλέα, Νίκος Χαλδαιάκης ΑΜΚΕ: Οθόνιον
- Aπόκοπος του Μπεργαδή
10 & 11 Αυγούστου, Κάστρο Άρτας
Για τον Μπεργαδή δεν γνωρίζουµε τίποτα, παρά µόνο ότι έζησε στην Κρήτη και στα χέρια µας έχουµε το κείµενό του «Απόκοπος». Ο «Απόκοπος», δηλαδή ο κατάκοπος, είναι µια αλληγορία σε δεκαπεντασύλλαβο για έναν άνθρωπο που ονειρεύτηκε την κατάβασή του στον Άδη. Ο Μπεργαδής γράφει ένα θρίλερ. Μια ανατριχιαστική αφήγηση συνάντησης µε αυτούς που δεν είναι πια εδώ. Φίλους και εχθρούς, αγαπηµένους και αγνώστους. Μία από τις ιδιότητες του θανάτου, από τις πρώτες που αναπηδούν µέσα µας είναι το σκοτάδι. Εκεί που δεν βλέπεις. Αυτό που δεν βλέπεις µπορείς να το ακούσεις, µπορείς ακόµα και να το ζήσεις, όπως µέσα σε ένα όνειρο. Η ιδέα είναι η παροδικότητα της ζωής, ιδέα εξαιρετικά αγαπητή στη Δύση στα τέλη του µεσαίωνα. Συντελεστές: Σκηνοθεσία, δραµατουργία: Δηµήτρης Αγαρτζίδης, Δέσποινα Αναστάσογλου Μουσική δραµατουργία: Mislav Rezic, Αντιγόνη Τσάλλα Σκηνικός χώρος, κοστούµια: Ιωάννα Πλέσσα Eρμηνεύουν: Δήµητρα Βλαγκοπούλου, Δέσποινα Αναστάσογλου , Δηµήτρης Αγαρτζίδης Μουσικοί επί σκηνής: Mislav Rezic, Αντιγόνη Τσάλλα ΑΜΚΕ: Elephas tiliensis
- Καβάφης: 4 ποιήματα για την Νικόπολη
28 & 29 Αυγούστου, Νικόπολη, Πρέβεζα
Το διαθεματικό πολυσυλλεκτικό εγχείρημα «Καβάφης: 4 ποιήματα για την Νικόπολη», επιχειρεί την σύνδεση του ποιητικού σύμπαντος του Καβάφη και της σχέσης του με την αρχαιότητα, έτσι όπως αυτή αποκαλύπτεται μέσα από τέσσερα ποιήματα, με τον αρχαιολογικό χώρο της πόλης της Νικόπολης και της ιστορίας της. Στο πλαίσιο αυτό, η Arti Factory υλοποιεί για το 2021 μια θεματική εμπειρία με έμπνευση το ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη «Το Τέλος του Αντωνίου». Πρωτότυπα έργα στις τέχνες της φωτογραφίας και της μουσικής θα παρουσιαστούν στον αρχαιολογικό χώρο της Νικόπολης και στο Ρωμαϊκό Ωδείο, στις 28 και 29 Αυγούστου πλαισιωμένα από μια ιδιαίτερη θεματική ξενάγηση.
Τα αρχειακά τεκμήρια αποτελούν ευγενική παραχώρηση του Αρχείου Καβάφη του Ιδρύματος Ωνάση. Συντελεστές: Συνθέτης, πιανίστα: Διαμαντίνα Βραχλιώτη Μουσικοί: Κουαρτέτο «L’ anima» (Στέλλα Τσάνη- βιολί, Μπρουνίλντα- Ευγενία Μάλο- βιολί, Ηλίας Σδούκος- βιόλα, Λευκή Κολοβού- βιολοντσέλλο), Αριστοτέλης Δημητρακόπουλος- καβάλ, Σπύρος Κούκας- κλαρινέτο, Επαμεινώνδας Τζιβένης- βιολί, Στέλλα Παυλάκη- βιολί, Αντώνιος Τζιβένης- βιόλα, Άρτεμις Κουκουζίκα- τσέλο, Τέλης Δημητρακόπουλος-σύνθεση, σαξόφωνο. Διεύθυνση συνόλου: Αλέξανδρος Πουρλουκάκης ΑΜΚΕ: Arti Factory
- Η Εκπαίδευση εις τα του Οίκου διά Νεαράς Κορασίδας
4 & 5 Σεπτεμβρίου, Αρχαία Κασσώπη (Αρχαία Αγορά)
Οι εξέχουσες και κατά κόρον, άγνωστες γυναικείες προσωπικότητες της αρχαιότητας και η γυναίκα των αρχών του 20ου αιώνα στην Ελληνική επικράτεια έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: την ολική στέρηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων και την αδυναμία τους να υπάρχουν ως ισότιμοι πολίτες στα κοινά, κατ’ αναλογία με τους άντρες. Οι αφανείς πορείες που ακολουθούν είναι παράλληλες και μας παρέχουν ένα πολύτιμο υλικό προς επεξεργασία ώστε να αποκατασταθούν αμφότερες στην συνείδηση του σύγχρονου πολίτη.
Συντελεστές: Δραματουργική επεξεργασία, σκηνοθεσία: Χάρης Κρεμμύδας, Θανάσης Ζερίτης Ενδυματολογία: Γεωργία Μπούρδα Μουσική σύνθεση, επιμέλεια: Σταύρος Γιαννουλάδης Κινησιολογία: Πάνος Τοψίδης Μουσική διδασκαλία: Ευαγγελία Καρακατσάνη Ερμηνεύουν: Αμαλία Νίνου, Ελένη Κουτσιούμπα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Αριστέα Σταφυλαράκη
ΑΜΚΕ: 4 Frontal