Πέμπτη 18.04.2024
More

    Προτάσεις για νέες ειδικότητες στο ΔΙΕΚ και νέα τμήματα στα ΕΠΑΛ

    Εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Ιωαννίνων Κ. Σιαράβα στο Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας

    Στην 2η Τακτική Συνεδρίαση του Συμβουλίου Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας που πραγματοποιήθηκε – με τηλεδιάσκεψη- συμμετείχε ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ιωαννίνων Κωνσταντίνος Σιαράβας ο οποίος κατέθεσε εκ μέρους της Περιφέρειας Ηπείρου, προτάσεις για νέες ειδικότητες στο ΔΙΕΚ και νέα τμήματα στα ΕΠΑΛ.

    Το πλήρες κείμενο της εισήγησης έχει ως εξής:

    Στο πλαίσιο της συνεργασίας της Περιφέρειας Ηπείρου με δομές Εκπαίδευσης, όπως το Δ.Ι.Ε.Κ. Ιωαννίνων, με το οποίο υπήρχε εξ αρχής άριστη συνεργασία και τώρα επιπλέον που έχει οριστεί η Περιφέρεια Ηπείρου ως μέλος του Σ.Σ.Π.Α.Ε., λαμβάνοντας υπόψη τα αιτήματα και τις ανάγκες των πολιτών, καθώς και την κοινή μας στόχευση στην αναβάθμιση δεξιοτήτων σε ανέργους και ενίσχυση των προοπτικών ένταξης στην αγορά εργασίας στην Περιφέρεια Ηπείρου, προτείνουμε να εισηγηθείτε στο Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, τα ακόλουθα τμήματα με τις αντίστοιχες ειδικότητες κατάρτισης.

    Προτείνουμε λοιπόν, την εκ νέου δημιουργία τμήματος «Βοηθός Φυσικοθεραπείας» στο Δ.Ι.Ε.Κ. Ιωαννίνων, με λειτουργία του στο προσεχές χειμερινό εξάμηνο 2021.Τα τμήματα της Φυσικοθεραπείας είναι από τα πλέον υψηλόβαθμα τμήματα των Τ.Ε.Ι. Το γεγονός αυτό οφείλεται τόσο στην αυξημένη τους ζήτηση στην αγορά εργασίας με ανεργία στον κλάδο μόλις 0,2%, όσο και στο γεγονός ότι η φυσικοθεραπεία προσφέρεται μόνο στα ΤΕΙ με τα λίγα τμήματα που υπάρχουν πανελλαδικά. Υπάρχουν πολλοί νέοι που διαμένουν στην Ήπειρο οι οποίοι ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν σπουδές Φυσικοθεραπείας, γιατί υπάρχει έντονη ζήτηση στην τοπική αγορά εργασίας με άμεση επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά είτε επειδή αποτυγχάνουν να συγκεντρώσουν τις υψηλές μονάδες που απαιτούνται για την εισαγωγή τους στα τμήματα Φυσικοθεραπείας των Τ.Ε.Ι., είτε επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν μακριά από τον τόπο τους, αφού στο Τ.Ε.Ι. Ηπείρου δεν υπάρχει αντίστοιχο τμήμα, δεν καταφέρνουν να επιτύχουν τους επαγγελματικούς τους στόχους.

    Γι΄ αυτό και η δημιουργία νέου τμήματος της ειδικότητας «Βοηθού Φυσικοθεραπείας» στο Δ.Ι.Ε.Κ. Ιωαννίνων, θα αποτελούσε πόλο έλξης για δεκάδες νέους της Ηπείρου και όχι μόνο.

    Με δεδομένο μάλιστα, ότι δε θα χρειαστεί επιπρόσθετο κόστος για τα εργαστηριακά μαθήματα που απαιτούνται να πραγματοποιούνται στη συγκεκριμένη ειδικότητα, καθόσον το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων διαθέτει πλήρως οργανωμένο Φυσικοθεραπευτήριο με πολλά και σύγχρονα μηχανήματα και θα μπορούσε να διαθέσει ώρες στο Δ.Ι.Ε.Κ., καθίσταται η δημιουργία του τμήματος επιπλέον πιο θελκτική και αναγκαία.

    Ορθώς το ΔΙΕΚ Ιωαννίνων έχει επενδύσει στον πρωτογενή τομέα με την ίδρυση τμημάτων Τυροκομίας και Μελισσοκομίας που λειτουργούν στις εγκαταστάσεις της Ιεράς Μονής Βελλάς. Η συνέχιση της λειτουργίας τέτοιων τμημάτων πρέπει να συνεχιστεί, αναδεικνύοντας τα κορυφαία προϊόντα της Ηπείρου. Τόσο στα είδη τυροκόμησης, που αποτελούν έναν παραδοσιακό κλάδο, ο οποίος βρίσκεται σε αρμονία με τις σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις και είναι συνυφασμένος με την ηπειρωτική ιστορία και τον πολιτισμό, όσο και στα προϊόντα μελισσοκομίας, που είναι υψηλής διατροφικής και θρεπτικής αξίας και με τα δεδομένα που έχουμε ως Περιφέρεια Ηπείρου με την έκθεση μελιού που πραγματοποιείται κάθε χρόνο, υπάρχουν περί τους 1.200 μελισσοκόμους, γεγονός που σηματοδοτεί την ύπαρξη ενός κλάδου που διακινεί προϊόντα με υψηλή ζήτηση στην αγορά, η εξέλιξη αναμένεται αναπτυξιακή και με θετικό πρόσημο στην προτίμηση του καταναλωτικού κοινού της Ηπείρου, της Ελλάδας και φυσικά του κόσμου, που γνωρίζει, επιλέγει και αναζητά τα ποιοτικά μας προϊόντα του πρωτογενή τομέα.

    Εισηγούμαστε ακόμη την ίδρυση τμήματος Ξεναγών, που υπάρχει έλλειψη στην Ήπειρο. Ο ξεναγός συνοδεύει και ενημερώνει τους τουρίστες σχετικά με τα αξιοθέατα ή τις αρχαιότητες μιας περιοχής που επισκέπτονται. Σε ορισμένες περιπτώσεις αναλαμβάνει ρόλο εμψυχωτή για τη ψυχαγωγία ομάδων τουριστών που παρακολουθούν πολιτιστικά δρώμενα. Το επάγγελμα του ξεναγού είναι ενδιαφέρον, ασκείται από άτομα που αγαπούν την ιστορία, τη φύση, τη παράδοση, τις κοινωνικές επαφές, τις συχνές μετακινήσεις και τα ταξίδια. Ένας καλός και καταρτισμένος ξεναγός χρειάζεται να βρίσκει τρόπους για να κινεί τη προσοχή και το ενδιαφέρον του ακροατηρίου του, ώστε η ξενάγηση να μη γίνεται κουραστική ή ανιαρή. Στο πλαίσιο των καθηκόντων του ο ξεναγός, συνοδεύει συνήθως ομάδες τουριστών από τα ξενοδοχεία στους τόπους που θέλουν να επισκεφθούν. Τους κατευθύνει σε συγκεκριμένους χώρους και τους εξηγεί αναλυτικά τι ακριβώς είναι αυτό που βλέπουν, ποια είναι η ιστορία του, ποια είναι η αξία του και η σημασία του για τον άνθρωπο και τον πολιτισμό. Συχνά αναφέρεται σε παραδόσεις, εξηγεί ήθη και έθιμα των ντόπιων κατοίκων και απαντά σε ερωτήσεις και απορίες των επισκεπτών.

    Ο ξεναγός μπορεί να απασχοληθεί σε υπηρεσίες του K.O.T, σε μεγάλα ταξιδιωτικά πρακτορεία με σχέση εξαρτημένης εργασίας και ως ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να συνεργάζεται με τουριστικά πρακτορεία ή με τις υπηρεσίες του K.Ο.Τ.

    Επίσης εισηγούμαστε και τη δημιουργία τμήματος Ναυαγοσωστικής, καθώς υπάρχει έλλειψη της συγκεκριμένης ειδικότητας στην Ήπειρο, ενώ υπάρχει μεγάλη και αυξανόμενη ζήτηση σε όλες τις τουριστικές δομές κοντά στις θάλασσες, στις οργανωμένες παραλίες, που προσαρμόζονται πλέον με τις οδηγίες της κείμενης νομοθεσίας, αλλά και σε οργανωμένες πισίνες ξενοδοχειακών μονάδων και συγκροτημάτων σε οποιοδήποτε μέρος, αυξάνοντας ταυτόχρονα το επίπεδο των παροχών και του τουριστικού προϊόντος. Η εκπαίδευσή τους μπορεί να γίνει στις εγκαταστάσεις του ΠΕΑΚΙ, όπου διαθέτει και Κολυμβητήριο, το οποίο μάλιστα βρίσκεται σε διαδικασία ενεργειακής αναβάθμισης και εξ όσων γνωρίζω από την αγαστή συνεργασία μας ως Περιφέρεια Ηπείρου με την Επιτροπή Διοίκησης του ΠΕΑΚΙ και τον Πρόεδρο Παντελή Κολόκα, ως φορέας είναι ανοιχτός στην κοινωνία, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες εξωστρέφειας και εκπαιδευτικών δράσεων

    Τέλος εισηγούμαστε την ίδρυση τμήματος Τεχνίτη πέτρας, μια καθαρά παραδοσιακή και αναγνωρισμένη τέχνη, η οποία δημιουργήθηκε και αναπτύχθηκε στην Ήπειρο και πρέπει να συνεχιστεί με εξειδικευμένους πλέον τεχνίτες, οι οποίοι θα εξελίξουν την παραδοσιακή αυτή τέχνη με την κατάρτιση και τις γνώσεις που θα αποκτήσουν στο ΔΙΕΚ, σε πλήρη αρμονία με τις σύγχρονες τάσεις και απαιτήσεις της αρχιτεκτονικής, αναδεικνύοντας τον πολιτισμό μας. Μάλιστα ο οδηγός σπουδών και η κατάρτιση σ΄αυτό το ενδιαφέρον, αλλά απαιτητικό από άποψη γνώσεων αντικείμενο θα πρέπει να καθιστά την πιστοποίηση και τον τίτλο σπουδών σύμφωνα με τον Πίνακα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων με αντιστοίχιση με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, σε επίπεδο πέντε (5)

    Σκοπός όλων των εμπλεκόμενων φορέων και ημών ως Περιφέρεια Ηπείρου, είναι να δώσουμε εργαλεία, γνώσεις και κατάρτιση στους νέους μας, με ειδικότητες οι οποίες θα έχουν ζήτηση στην αγορά εργασίας, ώστε και να καταπολεμηθεί η ανεργία των νέων και να μείνουν οι νέοι στον ευλογημένο μας τόπο. Γι΄αυτό και θεωρώ πως ο θεσμός των ΔΙΕΚ είναι απαραίτητος, καταλυτικός και ουσιαστικός στην εκπαίδευση, καθώς συνδέει την επαγγελματική κατάρτιση με την αγορά εργασίας. Όμως χρειάζεται πάντα να επιδεικνύεται ιδιαίτερη προσοχή και ενδιαφέρον από τους εμπλεκόμενους φορείς στο σχεδιασμό, ώστε να επιτυγχάνεται πάντα αυτός ο στόχος.

    Νέες ειδικότητες ΕΠΑΛ

    Αρχικά χαιρετίζουμε την πρόταση για ίδρυση Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου στην Ηγουμενίτσα, καθώς πιστεύουμε πως η στροφή των μαθητών στην Τεχνική Εκπαίδευση είναι πλέον απαίτηση την πραγματικότητας στην αγορά εργασίας και με την αναβάθμιση των σπουδών στα ΕΠΑΛ με την Προτυποποίηση, θα παρέχονται γνώσεις και κατάρτιση από εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων, που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για τη μαθητιώσα νεολαία μας.

    Εισηγούμαστε την ίδρυση στα Ιωάννινα τμήματος Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων & Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου. Το τμήμα αυτό ανήκει στον τομέα Μηχανολογίας, όπου με ιδιαίτερη επιτυχία στο 1ο ΕΠΑΛ Ιωαννίνων, λειτουργούν ήδη τμήμα Οχημάτων και τμήμα Ψύξης, Αερισμού και Κλιματισμού και αξίζουν πραγματικά συγχαρητήρια στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν και καταρτίζουν παρέχοντας επαρκείς γνώσεις και εμπειρία σε σύγχρονα εργαστήρια τους μαθητές.

    Ο απόφοιτος της ειδικότητας Τεχνικός Θερμικών και Υδραυλικών Εγκαταστάσεων & Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου είναι ικανός να ασχοληθεί με επιτυχία στην εγκατάσταση, συντήρηση και επισκευή δικτύων για την εξαναγκασμένη ή φυσική κυκλοφορία ρευστών, να ελέγχει και συντηρεί λέβητες, καυστήρες και συσκευές στις οικιακές εγκαταστάσεις πετρελαίου, αλλά και αερίων καυσίμων, όπου έχει πλέον αυξανόμενη ζήτηση και δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι τεχνικοί, εγκαθιστά ελέγχει και συντηρεί λέβητες, καυστήρες και συσκευές στις επαγγελματικές και στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις πετρελαίου και αερίων καυσίμων. κ.α.

    Είναι μία σύγχρονη ειδικότητα που έχει μέλλον και ζήτηση στην αγορά εργασίας και η κατάρτιση μπορεί να γίνει με πλήρη παιδαγωγική και επιστημονική επάρκεια στα εργαστήρια του 1ου ΕΠΑΛ Ιωαννίνων.

    Παράλληλα εισηγούμαστε τον εμπλουτισμό της ήδη εν λειτουργία ειδικότητας Οχημάτων του τομέα Μηχανολογίας με την ηλεκτροκίνηση. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται αναδιάρθρωση του οδηγού σπουδών του τμήματος με αντίστοιχη πρόταση που θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να υποβάλει στο ΙΕΠ. Η Ηλεκτροκίνηση έχει μπει στη ζωή μας, υπάρχει ζήτηση αγοράς τέτοιων αυτοκινήτων, αλλά δεν υπάρχει εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό για το μερίδιο αυτό της αγοράς. Ας είμαστε λοιπόν πρωτοπόροι με τη ματιά στραμμένη στο μέλλον και να δημιουργούμε ευκαιρίες εργασίας και προοπτικής για τους νέους μας.

    Για να προστεθεί φυσικά η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Οχημάτων θα χρειαστεί κι ο κατάλληλος εξοπλισμός στα εργαστήρια με ένα ηλεκτρικό όχημα, όπου θα μπορέσουν οι μαθητές να καταρτιστούν πλήρως.

    Η Περιφέρεια Ηπείρου, με σκοπό πάντα να βρίσκεται στο πλευρό του πολίτη, πόσο μάλλον των νέων σπουδαστών και μαθητών, είναι πρόθυμη να συμβάλλει και το κάνει όπου είναι απαραίτητο στην εκπαίδευση, στην εξειδίκευση και στην κατάρτιση που θα βοηθήσει τα παιδιά μας να εργαστούν και να δημιουργήσουν στον τόπο μας.

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ