Παρασκευή 26.04.2024

Η ηλιακή λάμψη έκρυβε επικίνδυνο αστεροειδή

Mια νέα απειλή εντόπισαν οι κυνηγοί αστεροειδών, οι οποίοι αναζητούν ουράνια σώματα μεγέθους ικανού να προκαλέσει το σβήσιμο από τον χάρτη μιας πόλης ή ακόμη και την εξάλειψη κάθε μορφής ζωής από τη Γη.

Το κυνήγι τους βασίζεται κυρίως στον εντοπισμό του ηλιακού φωτός που αντανακλάται στην επιφάνεια των αστεροειδών. Κάποιοι από αυτούς, ωστόσο, κρύβονται σε γωνίες του ουράνιου στερεώματος που καλύπτονται από την ηλιακή λάμψη, με αποτέλεσμα να μη γίνεται αντιληπτή η παρουσία τους.

Προκειμένου να επιλύσει το πρόβλημα, ομάδα επιστημόνων, τη χρονιά που πέρασε, έστρεψε προς τον ουρανό μία κάμερα σχεδιασμένη για την ανίχνευση μαύρης σκοτεινής ενέργειας. Τον Σεπτέμβριο, τα συμπεράσματα της έρευνας δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση Τhe Astronomical Journal. Οπως αποκαλύφθηκε, εντοπίστηκαν τρεις αστεροειδείς που ήταν κρυμμένοι από την ηλιακή λάμψη.

Ενας από αυτούς, ο 2022 ΑΡ7, με μήκος περίπου 1,6 χλμ. και πορεία που διασταυρώνεται με την τροχιά της Γης γύρω από τον Ηλιο, πλησιάζει επικίνδυνα τον πλανήτη μας. Σήμερα, βέβαια, δεν εμπνέει ανησυχία, καθώς βρίσκεται σε απόσταση περίπου 7 εκατομμυρίων χιλιομέτρων, δηλαδή, μακρύτερα από τη Σελήνη. Ο Σκοτ Σέπαρντ, αστρονόμος στο Ινστιτούτο Επιστημών Κάρνεγκι, που υπογράφει τη μελέτη, τονίζει, πάντως, ότι «ο 2022 ΑΡ7 είναι ο μεγαλύτερος επικίνδυνος αστεροειδής που εντοπίστηκε την τελευταία 8ετία». Η ενδελεχής έρευνα αποκάλυψε καθησυχαστικά στοιχεία, μιας και ο 2022 ΑΡ7 δεν αναμένεται να μας προσεγγίσει μέσα στον επόμενο αιώνα.

Ομως, η μαγνητική έλξη των σωμάτων του ηλιακού συστήματος, όπως της Γης, σημειώνουν οι ειδικοί, καθιστά την πορεία των αστεροειδών απρόβλεπτη, κάτι που ισχύει και για τον 2022 ΑΡ7.

Ομάδα επιστημόνων έστρεψε προς τον ουρανό μία κάμερα σχεδιασμένη για την ανίχνευση μαύρης σκοτεινής ενέργειας και εντοπίστηκαν τρεις αστεροειδείς, που ήταν κρυμμένοι από την ηλιακή λάμψη. Ενας από αυτούς, με πορεία που διασταυρώνεται με την τροχιά της Γης γύρω από τον Ηλιο, πλησιάζει επικίνδυνα τον πλανήτη μας. [CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/D. Munizaga via ΝΥΤ]
    O αστρονόμος Αλαν Φιτζσίμονς, του Πανεπιστημίου Κουίν Μαίρη του Μπέλφαστ, προσθέτει: «Πιθανώς στο απώτερο μέλλον ο 2022 ΑΡ7 να δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα για τους απογόνους μας».

Τι θα συμβεί αν προσκρούσει στη Γη; Ο δρ Σέπαρντ είναι σαφής: «Ο 2022 ΑΡ7 είναι αυτό που ορίζουμε ως πλανητικό φονιά. Αν προσκρούσει στη Γη η καταστροφή που θα επιφέρει θα είναι εξαιρετικά εκτεταμένη και θα σηματοδοτήσει μία πολύ κακή ημέρα για τη ζωή όπως τη γνωρίζουμε» .

Η ηλιακή λάμψη έκρυβε επικίνδυνο αστεροειδή-1

Το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό, όμως, δεν είναι η πορεία του αλλά το μεγάλο μέγεθός του, επισημαίνει η αστρονόμος Κριστίνα Τόμας του Πανεπιστημίου της Βόρειας Αριζόνας. Η ύπαρξή του υποδεικνύει ότι παρόμοια ευμεγέθη σώματα μπορεί να κρύβονται πίσω από τη λάμψη του Ηλίου.