Σάββατο 20.04.2024
More

    Τουρισμός και πανδημία στα Ιωάννινα 2020-21 Ένας πρώτος απολογισμός

    Άρθρο των Μωυσή Ελισάφ & Γεωργίου Λώλη

    Πρωταρχικός στόχος του δήμου Ιωαννιτών για το έτος 2020 ήταν η εφαρμογή μιας στρατηγικής προβολής και ανάπτυξης του προορισμού «Ιωάννινα», που θα συνέβαλε στην ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας, της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης και θα αποτελούσε μέρος ενός ολοκληρωμένου πλάνου βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και εξωστρέφειας.

    Ο Δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ από την αρχή της δημοτικής θητείας έκανε ξεκάθαρη τη βούληση της δημοτικής αρχής για την προτεραιοποίηση της εξωστρέφειας της πόλης μας. Το ίδιο επανέλαβε με εμφατικό τρόπο και στην αρχή του 2020. Αφού μίλησε για τη στρατηγική μας στόχευση και τις αγορές – στόχους στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων (16/01/20), ταξίδεψε στη Θεσσαλονίκη, όπου παραβρέθηκε και απευθύνθηκε με ομιλία του στην κοπή πίτας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας και Θράκης. Ταυτόχρονα, έδωσε πολλές συνεντεύξεις σε τοπικά μέσα (gr.times, northradio, omorfataxidia) αλλά και στην Καθημερινή (ελληνική και αγγλική έκδοση), όπου αναφέρθηκε και πάλι στην τουριστική προοπτική της πόλης. Οι συνεντεύξεις του αυτές αναμεταδόθηκαν από πολλά άλλα έντυπα και ψηφιακά μέσα, από το Έθνος και τη Νέα Σελίδα μέχρι τον Εθνικό Κήρυκα της Νέας Υόρκης. Δημιουργήθηκε, δηλαδή, ένας κρίσιμος, θετικός επικοινωνιακός «θόρυβος», όπως λέγεται στον τομέα της επικοινωνίας, που μένει να αποβεί υπέρ του προορισμού Ιωάννινα με το πέρας της πανδημίας. Εξίσου σημαντική ήταν και τον Ιούνιο 2020 η παρέμβαση του Δημάρχου στο ψηφιακό συνέδριο των Δελφών, το Greek Tourism Debate, όπου αναφέρθηκε στο τότε άνοιγμα της τουριστικής σεζόν για τα Ιωάννινα.

    Το 2020 συμμετείχαμε και στην τουριστική έκθεση IMTM 2020 στο Τελ Αβίβ, όπου πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με αξιωματούχους του Ισραήλ, με τουριστικούς πράκτορες και σημαντικούς ξένους και Έλληνες tour operators, με σημαντικούς επενδυτές, καθώς και με διευθυντικά στελέχη low cost εταιρειών για δυνατότητες απευθείας πτήσεων από το κράτος του Ισραήλ στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων. Το συγκεκριμένο ταξίδι είχε πολύ θετικές ενδείξεις, μια και η διαβεβαίωση όλων ήταν ότι τα Ιωάννινα, αν και όχι τόσο γνωστά, όπως άλλοι νησιωτικοί προορισμοί της πατρίδας μας, θα γινόταν μια βασική επιλογή για τους ταξιδιώτες από το Ισραήλ. Η προσωπική μας παρουσία, η ετοιμασία μας για τα κατάλληλα ραντεβού και το ενδιαφέρον τουριστικών γραφείων και αεροπορικών εταιρειών που συναντήσαμε προμήνυαν θετικά αποτελέσματα για την πόλη μας. Ως θετικό αποτύπωμα μείνανε και οι απευθείας επαφές και συζητήσεις τόσο με τον Υπουργό Τουρισμό κ. Χάρη Θεοχάρη όσο και με τον Γ.Γ. του ΕΟΤ κ. Φραγκάκη. Εκεί συμφωνήσαμε τη μελλοντική συνεργασία ΕΟΤ και Ιωαννίνων, ενώ δρομολογήσαμε και την αποστολή πληροφοριακού υλικού σε όλα τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό, κάτι που υλοποιήθηκε στη συνέχεια.

    Δυστυχώς, όμως, αυτό ήταν και το τελευταίο ταξίδι μας στο εξωτερικό. Το Μάρτιο ξέσπασε με σφοδρό τρόπο η πανδημία, η οποία επέφερε στασιμότητα και αναμονή στα περισσότερα θέματα δίνοντας προτεραιότητα στην πολιτική ανάσχεσης του θανατηφόρου ιού.

    Οι περισσότερες προγραμματισμένες δράσεις μας, όπως η Διπλωματία Πόλεων και τα ταξίδια εξοικείωσης (fam & presstrips), δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθούν διότι υπήρχαν συνεχώς διαφοροποιήσεις στην εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων και περιορισμών (lockdown).

    Παρ όλα τα ασφυκτικά πλαίσια της πανδημίας εμείς δεν μείναμε αδρανείς σε ότι αφορά την τουριστική προβολή του Δήμου Ιωαννιτών .Είδαμε την κρίση ως ευκαιρία για να ενισχύσουμε το ψηφιακό αποτύπωμα της πόλης των Ιωαννίνων και να δώσουμε έμφαση στα σύγχρονα εργαλεία προβολής και μάρκετινγκ. Από το πρώτο διάστημα της πανδημίας ενεργοποιήσαμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ξεκινήσαμε μια πρώτη τακτική επικοινωνία με το ελληνικό και διεθνές κοινό. Ενεργοποιήσαμε τους επαγγελματίες του τουρισμού με την Ομάδα Τουριστικής Ανασυγκρότησης, για να έχουμε μια διαρκή ανταλλαγή με αυτούς που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων. Δημιουργήσαμε το πρώτο μας οπτικό αποτύπωμα για την πρώτη περίοδο μετά την πανδημία με στόχο να δείξουμε την υγειονομική ανθεκτικότητα του προορισμού.

    Ταυτόχρονα, ανανεώσαμε και επεξεργαστήκαμε όλο αυτό το διάστημα σε άψογη συνεργασία με την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων, το Αρχαιολογικό Μουσείο, την Ιερά Μητρόπολη Ιωαννίνων αλλά και ειδικευμένους ξεναγούς τη διαμόρφωση νέων οδηγών διαδρομών και έντυπων δίγλωσσων χαρτών για την πόλη μας. Χάρτες που είναι διαθέσιμοι πια για όλους τους μελλοντικούς μας επισκέπτες.

    Δίνοντας βάρος στην ελληνική αγορά προχωρήσαμε σε διαφημιστική καταχώρηση τεσσάρων σελίδων του τουριστικού προϊόντος της πόλης των Ιωαννίνων στο εμβληματικό περιοδικό ΔΙΑΚΟΠΕΣ του «Βήματος». Θα ακολουθήσει η ψηφιακή αναπαραγωγή του παραπάνω αφιερώματος.

    Από το τέλος του καλοκαιριού και μετά ετοιμάζουμε επιμελώς την ψηφιακή προβολή των Ιωάννινων, για να είμαστε έτοιμοι για το επόμενο τουριστικό άνοιγμα. Παράλληλα, παράγουμε νέο οπτικοακουστικό υλικό για τον προορισμό μας που θα είναι έτοιμο για χρήση εντός των επόμενων εβδομάδων.

    Από το Μάρτιο του 2021, που μπορούσαμε να κάνουμε κάποιες προβλέψεις για την τουριστική εξέλιξη, ξεδιπλώσαμε για πρώτη φορά μια σχεδιασμένη και επαγγελματικά οργανωμένη καμπάνια ψηφιακής προβολής του προορισμού Ιωάννινα. Η δράση έχει ως στόχο τη δημιουργία μιας στοχευμένης επικοινωνιακής πολιτικής σε sites ευρείας απήχησης, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, instagram), με σύγχρονα εργαλεία Google Ads και Facebook Ads, ώστε να προβληθεί η πόλη μας και το τουριστικό προϊόν μας στην εσωτερική αγορά. Η ενέργεια αυτή συντονίζεται από τον Αντιδήμαρχο Τουρισμού με αναπροσαρμογές σε εβδομαδιαία βάση και σε συνεργασία με την εταιρεία που την «τρέχει», το τμήμα τουρισμού του δήμου και τον εξωτερικό μας σύμβουλο.H συγκεκριμένη προβολή θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2021, οπότε και θα υπάρχουν αναλυτικά στατιστικά στοιχεία.

    Όλο αυτό το διάστημα κρατήσαμε την επαφή με αεροπορικές εταιρείες – ο Δήμαρχος με τον κ. Περιφερειάρχη βρέθηκαν δυο φορές με στελέχη της Αegean, ενώ στάλθηκε και κοινή τους επιστολή στον κ. Βασιλάκη. Με την καθοδήγηση του Υπουργού Τουρισμού κ. Θεοχάρη διατηρούμε κανάλια επικοινωνίας και με άλλες αεροπορικές εταιρείες σε μια προσπάθεια να κερδίσουμε κάτι και για το αεροδρόμιο Ιωαννίνων. Κάνουμε κινήσεις εμβόλιμες και καίριες, όπου και όπως μας επιτρέπεται. Επικοινωνήσαμε με Τσέχους τουριστικούς πράκτορες, είχαμε παρουσία στο πρόσφατο Φόρουμ των Τιράνων, μιλάμε με δημοσιογράφους και κυρίως δυναμώνουμε, όπως προ-είπαμε, το ψηφιακό μας ίχνος.

    Τέλος, κρατάμε ανοιχτή την επικοινωνία με τους τοπικούς εταίρους του τουρισμού, όχι μόνο με κατ’ ιδίαν επαφές μας, αλλά και θεσμικά με την επιτροπή τουρισμού, την επιτροπή ανασυγκρότησης, που ενεργοποιήσαμε την περίοδο της κορύφωσης της κρίσης, την ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου, αλλά και θεσμικές συναντήσεις του δημάρχου με εκπροσώπους φορέων. Μια επικοινωνία που θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανή και αμφίδρομη, μια και την επόμενη μέρα του τουρισμού, όποτε κι αν έρθει αυτή, πρέπει να είμαστε έτοιμοι, ενωμένοι και αποφασιστικοί.

    Για την εξωστρέφεια της πόλης εργαζόμαστε, όμως, όχι μόνο με την αυστηρή έννοια  της τουριστικής ανάπτυξης, αλλά συνεργαζόμαστε και δικτυωνόμαστε και με δυναμικούς εταίρους οικονομικής ανάπτυξης επενδύοντας στο τοπικό και ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό μας. Οι επενδύσεις σημαντικών εταιρειών υψηλής τεχνολογίας και τα δημοσιεύματα στο διεθνή τύπο με αναφορά στα Ιωάννινα ως την πιθανή Silicon valley περιοχή της Ελλάδας, επιβεβαιώνουν την προσέγγισή μας αυτή για την ανάδειξη της πόλης μας ως του ιδανικού τόπου επενδύσεων γνώσης.

    Ευχή όλων μας είναι να υπάρξει μια σχετική επιστροφή στην κανονικότητα, ώστε να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε ένα μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό για την προσέλκυση επισκεπτών στην πόλη μας, που θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και της πόλης μας στο σύνολο της.

     

    *Ο Μωυσής Ελισάφ είναι Δήμαρχος Ιωαννίνων και ο Γεώργιος Λώλης, Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Επιχειρηματικότητας και Πολιτικής Προστασίας

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ