Μελέτη ερευνητών παρέχει νέα δεδομένα σχετικά με τη βέλτιστη σωματική απόσταση μεταξύ των μαθητών στα σχολεία
Καθώς ανοίγουν τα Λύκεια στη χώρα μας ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία αμερικανών επιστημόνων για τις στατιστικά σημαντικές διαφορές στον αριθμό των περιστατικών κορωνοϊού σε σχολικές μονάδες όπου εφαρμόζονται κανόνες κοινωνικής απόστασης ενός ή δύο μέτρων
Μελέτη ερευνητών από το Ιατρικό Κέντρο Beth Israel Deaconess (BIDMC) παρέχει νέα, ιδιαίτερα απαραίτητα δεδομένα σχετικά με τη βέλτιστη σωματική απόσταση μεταξύ των μαθητών στα σχολεία για την πρόληψη της COVID-19. Σε μια αναδρομική μελέτη κοόρτης, οι ερευνητές συνέκριναν τα ποσοστά των περιστατικών COVID-19 στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς των δημόσιων σχολείων σε διάφορες περιοχές της Μασσαχουσέτης, όπου υφίσταντο καθολικά μέτρα χρήσης μάσκας αλλά διαφορετικά μέτρα κοινωνικής απόστασης.
Η επιστημονική ομάδα διαπίστωσε ότι δεν υπήρχαν ουσιώδεις διαφορές στον αριθμό των περιστατικών COVID-19 σε μαθητές και εκπαιδευτικούς των περιοχών όπου εφαρμόζονταν κανόνες για απόσταση είτε ενός μέτρου είτε δύο. Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο Clinical Infectious Diseases, υποδεικνύουν ότι οι πολιτικές μικρότερης κοινωνικής απόστασης μπορούν να υιοθετηθούν στο σχολικό περιβάλλον υπό τον όρο της χρήσης μάσκας, χωρίς να επηρεάσουν αρνητικά την ασφάλεια των μαθητών και του προσωπικού των σχολείων.
«Οι προηγούμενες μελέτες δεν έχουν συγκρίνει άμεσα την επίπτωση των διαφορετικών πολιτικών κοινωνικής απόστασης στους μαθητές στα σχολεία. Η έρευνα αυτή είναι σημαντική επειδή πολλά σχολικά κτήρια δεν έχουν τις υποδομές για να εφαρμοστεί η απόσταση των δυο μέτρων και να επιστρέψουν όλοι οι μαθητές στις σχολικές αίθουσες», επισημαίνει ο επικεφαλής συγγραφέας, Δρ. Polly van den Berg, από το Τμήμα Μολυσματικών Νοσημάτων του BIDMC.
Οι επιστήμονες εξέτασαν δημοσίως διαθέσιμα δεδομένα από 251 σχολικές ενότητες της Μασσαχουσέτης, με 537.336 μαθητές και 99.390 άτομα προσωπικό, οι οποίοι βρίσκονταν σε καθεστώς δια ζώσης εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της μελέτης 16 εβδομάδων (Σεπτέμβριος 2020 – Ιανουάριος 2021). Χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό πληροφοριών –όπως τον σχεδιασμό ελέγχου της μετάδοσης σε κάθε περιοχή, τον αριθμό των κρουσμάτων ανά περιοχή και τα ποσοστά επικράτησης της COVID-19 στην κάθε κοινότητα- οι επιστήμονες δεν βρήκαν κάποια σημαντική διαφορά στα ποσοστά των περιστατικών κορωνοϊού μεταξύ των περιοχών που όριζαν κοινωνική απόσταση ενός μέτρου και δύο μέτρων. Οι ειδικοί, πάντως, σημειώνουν ότι η κοινωνική απόσταση ήταν μόνο ένα από τα πολλά μέτρα πρόληψης της μετάδοσης που λάμβαναν τα σχολεία σε κάθε περιοχή.
«Στις περιοχές που συμπεριλήφθηκαν στη μελέτη, υπήρχε σχεδόν καθολική υποχρέωση χρήσης μάσκας στα σχολεία, επομένως η μελέτη μας απαντά στο ερώτημα της αποτελεσματικότητας του ενός ή δύο μέτρων κοινωνικής απόστασης σε μαθητές και εκπαιδευτικούς που φορούν μάσκες», επισημαίνει ο επίσης συγγραφέας, Δρ. Westyn Branch-Elliman.
Τα ευρήματα της επιστημονική ομάδας έδειξαν, επίσης, ότι σε γενικές γραμμές τα σχολεία είχαν χαμηλότερα συνολικά ποσοστά μολύνσεων από τα υπόλοιπα περιβάλλοντα, στηρίζοντας έτσι τη θεωρία ότι η δια ζώσης εκπαίδευση δεν αποτελεί κινητήριο δύναμη της πανδημίας. Ωστόσο, τα ποσοστά περιστατικών ανά σχολική κοινότητα συνδέονταν στενά με αυτά της ευρύτερης περιοχής, ιδιαίτερα ανάμεσα στο προσωπικό.
«Ελπίζουμε ότι τα ευρήματά μας θα χρησιμοποιηθούν για την επικαιροποίηση των τωρινών συστάσεων σχετικά με τις πολιτικές για την κοινωνική απόσταση και ότι θα βοηθήσουν τελικά ώστε να επιστρέψουν περισσότεροι μαθητές στις σχολικές αίθουσες», καταλήγουν οι επιστήμονες.