Γιατί οι καλλιτέχνες και ειδικά οι νέοι, συνεχίζουν να αντιδρούν για το Προεδρικό Διάταγμα για τα πτυχία των καλλιτεχνικών σχολών;
Για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι αισθάνθηκαν ότι δεν ακούγονται τα επιχειρήματά τους. Και ο δεύτερος γιατί έχουν δει πώς αντιμετωπίζεται το επάγγελμα του καλλιτέχνη στην Ελλάδα.
Όταν αντιμετωπίζεις τον νέο καλλιτέχνη σαν κάποιον που κάνει απλώς το χόμπι του και σαν κάποιον που δεν γνωρίζει από νομικά θέματα και κατοχυρώσεις επαγγελματικών δικαιωμάτων, τότε χάνεις τους δεσμούς εμπιστοσύνης που απαιτούνται στον δημόσιο διάλογο.
Το κρίσιμο αυτή τη στιγμή δεν είναι τα πτυχία, αλλά η εκπαίδευση και η εργασία των καλλιτεχνών συνολικά. Πώς και πού σπουδάζεις, πώς εξελίσσεσαι, πώς παράγεται τέχνη και από πού χρηματοδοτείται, ποιες είναι οι εργασιακές συνθήκες. Αυτά είναι τα κρίσιμα ερωτήματα, τα οποία βέβαια οι περισσότερες κυβερνήσεις τα παραλείπουν.
Ε, ήρθε η ώρα να συζητηθούν σήμερα με αφορμή και αυτήν τη θεσμική ισοπέδωση προς τα κάτω των πτυχίων. Προς τα πάνω θέλουν πάντα να πηγαίνουν όσοι σκέφτονται και εργάζονται για την τέχνη.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ