Σεβαστές είναι οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης, επομένως και η πρόσφατη του ΣτΕ που έγινε γνωστή μέσω ανακοίνωσης του Προέδρου του αρμόδιου Τμήματος για τον νέο Οικοδομικό Κανονισμό και τα κίνητρα που περιέχονται σε αυτόν, πλην όμως το ίδιο θα πρέπει να είναι σεβαστή και η ασφάλεια δικαίου για τους πολίτες.
Αυτή είναι η επίσημη θέση του Τεχνικού Επιμελητηρίου με αφορμή τη αναστάτωση που έχει προκαλέσει η ανακοίνωση του ΣτΕ, με την υπό έκδοση απόφαση που ανατρέπει όμως ένα στάτους κβο δεκαετίας και πλέον και «βάζει φωτιά» στην αγορά των κατασκευών ακινήτων σε ολόκληρη τη χώρα.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του παραρτήματος Ηπείρου του ΤΕΕ Ιωάννης Τσίγκρος, η ίδια η απόφαση εμπεριέχει σοβαρές ασάφειες και κυρίως στο τμήμα που θέτει ζήτημα αντισυνταγματικότητας διατάξεων και προβλέψεων του Οικοδομικού Κανονισμού ακόμη και για παρεμβάσεις που έχουν εγκριθεί και οι οποίες έχουν ευθεία αναφορά στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των κτιρίων.
Ο κ. Τσίγκρος προσέθεσε πως δημιουργεί ζήτημα η αναφορά του ΣτΕ ότι τα αποτελέσματα της αντισυνταγματικότητας δεν πρέπει να συμπεριλάβουν τις οικοδομικές άδειες, των οποίων οι εργασίες έχουν ξεκινήσει μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου του 2024 αλλά μόνον εκείνες για τις οποίες δεν έχουν ξεκινήσει οι εργασίες.
«Δεν είναι δίκαιο σε δύο όμορα οικόπεδα με τις ίδιες άδειες οικοδομής, η μία οικοδομή να έχει προσαύξηση δόμησης επειδή έχουν ξεκινήσει οι εργασίες και η διπλανή να μην έχει, ακόμη και αν καλύπτει την μέγιστη ανάγκη της ενεργειακής αναβάθμισης.
Είναι δίκαιο σε ένα οικόπεδο με νόμιμη οικοδομική άδεια να μπορεί να ολοκληρωθούν οι εργασίες επειδή ξεκίνησαν την 11/12/2024, ενώ στο διπλανό με ίδια οικοδομική άδεια ο πολίτης να μην μπορεί να εφαρμόσει τη νόμιμη οικοδομική άδεια επειδή ξεκίνησε τις εργασίες στις 12/12/ 2024, δηλαδή μια ημέρα αργότερα, μετά από δελτίο τύπου του ΣτΕ, δηλαδή χωρίς να υπάρχει καν η δημοσίευση της απόφασης;
Είναι αυτή η εφαρμογή της ασφάλειας δικαίου, της αρχή της προβλεψιμότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης των διοικουμένων;», αναρωτήθηκε ο κ. Τσίγκρος επισημαίνοντας πως αν κάτι επιπλέον απαιτείται, αυτό είναι αρκετές διευκρινίσεις από τα συναρμόδια υπουργεία που θα εξειδικεύουν τις παραμέτρους της απόφασης του ΣτΕ, αφού πρώτα δημοσιοποιηθεί και αυτή.
Από 20 Δεκεμβρίου οι αιτήσεις για το «αλλάζω θέρμανση»
Ο κ. Τσίγκρος στο μεταξύ ρωτήθηκε και για την έναρξη του προγράμματος με τίτλο «Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα» από το ΥΠΕΝ με τους ενδιαφερόμενους να έχουν τη δυνατότητα υποβολής αιτήσεων στην πλατφόρμα από τις 20 Δεκεμβρίου. Μέσω του προγράμματος δίνεται η δυνατότητα στα νοικοκυριά να τοποθετήσουν αντλία θερμότητας και ηλιακό θερμοσίφωνα, με την επιδότηση να φτάνει το 50% συνολικά, αλλά να είναι μεγαλύτερο – δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη σε ποιο επίπεδο – για τους ωφελούμενους σε Ήπειρο και Κεν. Μακεδονία αντίστοιχα, λόγω της υπέρβασης των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων μικροσωματιδίων αιθαλομίχλης στην ατμόσφαιρα.
«Προφανώς είναι ένα πρόγραμμα που έρχεται σε συνέχεια προηγούμενων και εξειδικεύει με την παροχή επιπλέον κινήτρων στην περιοχή μας, τη δυνατότητα αντικατάστασης του συστήματος θέρμανσης με αντλίες θερμότητας. Είναι κάτι άλλωστε που το έχουμε δει να δουλεύει καλά με τα πρόγραμμα του «Εξοικονομώ» και θεωρούμε, ότι μπορεί να δουλέψει και με το νέο πρόγραμμα. Θα πρέπει όμως παράλληλα ειδικά για την αντιμετώπιση της αιθαλομίχλης και τη μείωση των ρύπων να εξεταστούν και άλλες παράμετροι, όπως είναι η αδυναμία πολλών πολιτών να ενταχθούν στο πρόγραμμα, λόγω οικονομικής στενότητας, παρά την επιδότηση που δίνεται», ανέφερε ο κ. Τσίγκρος.
Πώς δουλεύει το πρόγραμμα
Το νέο πρόγραμμα «αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα» προβλέπει:
Την επιδότηση αγοράς νέου ηλιακού θερμοσίφωνα σύγχρονης τεχνολογίας σε ποσοστό επιδότησης 50% (δηλαδή 600 ευρώ), με τα ευάλωτα νοικοκυριά με οικογενειακό εισόδημα έως τις 10.000 ευρώ ή ατομικό τις 5.000 ευρώ να μπορούν να επωφεληθούν επιδότηση έως και 60% (δηλαδή 840 ευρώ).
Την επιδότηση αγοράς νέου συστήματος αντλίας θερμότητας (συμπεριλαμβανομένων π.χ. εξωτερικής μονάδας, fan coil, σωληνώσεων, δοχείου αποθήκευσης ζεστού νερού χρήσης) σε ποσοστό 50% (ποσό αγοράς έως 5.000 ευρώ) αλλά και την εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών (ποσό παρεχόμενων υπηρεσιών έως 1.000 ευρώ). Διευκρινίζεται πως δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια.
Την επιδότηση της δαπάνης για την εκτέλεση αναγκαίων συμπληρωματικών εργασιών τοποθέτησης επιλέξιμου εξοπλισμού (π.χ. κόστος τοποθέτησης, αναλώσιμα & εξαρτήματα κ.λπ.) σε ποσοστό 50% και 60% αντίστοιχα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ