Παρασκευή 31.01.2025
More

    Κορυφαίο πρόβλημα τα τροχαία με εγκατάλειψη

    Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, με μεγάλες κοινωνικές διαστάσεις, τα τροχαία με εγκατάλειψη του θύματος στους ελληνικούς δρόμους

    Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, με μεγάλες κοινωνικές διαστάσεις, τα τροχαία με εγκατάλειψη του θύματος στους ελληνικούς δρόμους, αναδεικνύει ο σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα από τους πιο ενεργούς κοινωνικούς φορείς που ασχολείται συστηματικά με την οδική ασφάλεια.

    Επισημαίνει δε σε ανακοίνωσή του ότι «ο υπό διαβούλευση «νέος ΚΟΚ» στο άρθρο 43 παρέχει ξανά ασπίδα προστασίας στους δολοφόνους οδηγούς που εγκαταλείπουν τα θύματά τους κατατάσσοντας αυτή την πράξη στα ελαφρά πλημμελήματα με ποινή 6 μηνών (εξαγορά ή αναστολή) θεσπίζοντας την εξαίρεση των οδηγών από το άρθρο 306 του ΠΚ που για ανάλογα αδικήματα προβλέπει «κάθειρξη τουλάχιστον έξι ετών».

    133 τροχαία με εγκατάλειψη

    Δίνει παράλληλα στη δημοσιότητα στοιχεία για το 2024 στα οποία περιλαμβάνονται μόνο τροχαία με τραυματισμό ή θάνατο και όχι αυτά με υλικές μόνο ζημιές, αξιοποιώντας ως πηγές τις ανακοινώσεις της  Τροχαίας, δημοσιεύματα σε τοπικά ΜΜΕ όλων των νομών της χώρας καθώς και αναρτήσεις οικογενειών και φίλων των θυμάτων στα κοινωνικά δίκτυα.

    Σύμφωνα με στοιχεία αυτά καταγράφονται 133 τροχαία με εγκατάλειψη από 136 δράστες με αποτέλεσμα 149 θύματα από τα οποία οι 18 είναι νεκροί και οι 131 τραυματίες, πάρα πολλοί από τους οποίους με βαρύτατους τραυματισμούς όπως βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, τετραπληγίες, παραπληγίες, ακρωτηριασμοί κα.

    Από την ταξινόμηση των συμβάντων σε σχέση με την περιοχή που πραγματοποιήθηκαν σημειώνονται 106 (79.70%) σε κατοικημένες περιοχές, 17 (12.78%) σε αγροτικούς δρόμους, 9 (6.76%) σε Εθνικές οδούς και 1 σε Αυτοκινητόδρομο.

    Επίσης αναφέρεται ανά κατηγορία, μεταξύ άλλων:

    -Ταξινόμηση συμβάντων ανά περιφέρεια: Αττική 35, Στερεά Ελλάδα 17, Μακεδονία 16, Αιγαίο 16, Πελοπόννησος 15, Κρήτη 14, Ιόνιο 7, Θεσσαλία 7, Θράκη 4, Ήπειρος 2.

    -Ταξινόμηση συμβάντων ανά Μήνα: Ιανουάριος 5, Φεβρουάριος 9, Μάρτιος 11, Απρίλιος 10, Μάιος 7, Ιούνιος 8, Ιούλιος 17, Αύγουστος 22, Σεπτέμβριος 12, Οκτώβριος 11, Νοέμβριος 11, Δεκέμβριος 10.

    – Στα 149 θύματα περιλαμβάνονται: 18 (12%) νεκροί και 131 (88%) τραυματίες.

    – Ταξινόμηση των θυμάτων με βάση την ιδιότητα τους στο οδικό δίκτυο: 60 (40.27%) οδηγοί και επιβάτες δικύκλων, 56 (37.58%)  είναι πεζοί, 18 (12%) οδηγοί και επιβάτες αυτοκινήτων, 12 (8%) ποδηλάτες, 2 οδηγοί αναπηρικού αμαξιδίου και 1 οδηγός πατινιού.

    – Αναφερόμενα ανήλικα θύματα (3 έως 17 ετών): 22 (14.76%) εκ των οποίων 16 πεζοί, 3 ποδηλάτες, 2 επιβάτες ΙΧ και 1 οδηγός δικύκλου (νεκρός).

    – Στους 18 θανάσιμους τραυματισμούς τα θύματα είναι: 6 γυναίκες και 12 άνδρες.

    Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία αργότερα συνελήφθησαν ή παραδόθηκαν 46 από τους 136 δράστες (33.82%). Από αυτούς: 15 δεν είχαν άδεια οδήγησης, 7 ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ, σε 1 δράστη θανατηφόρου βρέθηκαν  σπίτι του ναρκωτικές ουσίες, 1 συμμετείχε σε αυτοσχέδιους αγώνες ταχύτητας ενώ δύο δράστες είναι μεγαλύτεροι των 85 ετών.

    «Είναι προφανές πως το τροχαίο με εγκατάλειψη δεν αντικατοπτρίζει απλά μια αρνητική οδηγική συμπεριφορά. Συνοψίζει μια κοινωνική παθολογία έξαρσης του ατομικισμού, της ιδιοτέλειας, της αδιαφορίας για τον άλλον. Τόσο οι κοινωνικές συνθήκες, οι αξίες που προβάλλονται ως μέτρο και στόχος επιτυχίας όσο και οι συνθήκες στην κυκλοφορία με την αποθέωση των ιδιωτικών μέσων μεταφοράς προδιαθέτουν σ’ αυτό», τονίζει ο σύλλογος που προχωρά σε μερικές παρατηρήσεις με συγκεκριμένα μέτρα και προτάσεις.

    Προτάσεις και μέτρα

    Όπως τονίζει, «το 80% περίπου των τροχαίων με εγκατάλειψη συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές. Η  τοποθέτηση καμερών και η θέσπιση του ορίου των 30 km/h θα αποτελούσαν ισχυρότατο αποτρεπτικό παράγοντα. Δυστυχώς οι κάμερες δεν υπάρχουν και αυτές που θα καταγράφουν πλήρη δεδομένα στην καλύτερη περίπτωση θα τοποθετηθούν το 2027 και μόνο στην Αττική. Άγνωστο γιατί εξαιρούνται οι άλλες περιοχές της χώρας. Όσον αφορά στα 30km/h όριο στις κατοικημένες περιοχές η κυβέρνηση υπαναχώρησε από τις διακηρύξεις και προτείνει τη θέσπιση του από το Νοέμβριο μόνο σε μονόδρομους με μία λωρίδα κυκλοφορίας…», σημειώνει.

    Επίσης «το 88% των θυμάτων είναι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου: Οδηγοί και επιβάτες δικύκλων, Πεζοί, Ποδηλάτες, Οδηγοί αναπηρικών αμαξιδίων και Πατινιών. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος προστασίας των ευάλωτων χρηστών, του δικαιώματός τους στην κυκλοφορία, αλλά και στην ίδια την ζωή από τον περιορισμό της ταχύτητας για όλους στα 30 στις κατοικημένες περιοχές».

    Προσθέτει δε ότι το «15% των θυμάτων, ανάμεσα τους και ένας νεκρός, είναι ανήλικοι. Πώς μπορούμε να στεκόμαστε σαν παρατηρητές απέναντι σ αυτή την φοβερή πραγματικότητα αγριανθρωπισμού που βιώνουν μικρά παιδιά» σχολιάζει.

    Αναφέρεται ακόμα ότι «αν και μόλις το 1/3 από τους δράστες φαίνεται να έχει συλληφθεί η παραδοθεί, ο μεγάλος αριθμός οδηγών χωρίς άδεια και υπό την επήρεια αλκοόλ ανάμεσα τους δείχνει καθαρά ποιος είναι ο λόγος της εγκατάλειψης: η αποφυγή άμεσης δικαστικής εμπλοκής και η αδυναμία τεκμηρίωσης της ύπαρξης αλκοόλ ή ουσιών στο αίμα των δραστών. Η προστασία των δραστών από τον ΚΟΚ δικαιώνει τις κριτικές που βλέπουν μια σκληρή ιεραρχία στο οδικό δίκτυο με τoυς χρήστες ΙΧ παντοδύναμους έναντι όλων των άλλων. Τα συμφέροντα αυτών των ισχυρών της κυκλοφορίας διασφαλίζονται μέσω του ΚΟΚ και της ποινικής αντιμετώπισης των τροχαίων εγκλημάτων».

    Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι «το 30% των συμβάντων πραγματοποιήθηκε το δίμηνο Ιουλίου Αυγούστου. Είναι εντυπωσιακή  η έκρηξη τροχαίων με εγκατάλειψη τους θερινούς μήνες. Αυτή συνδυάζεται με μια αύξηση των συμβάντων στους τόπους παραθερισμού και με μεγάλη αύξηση των μοτοσικλετιστών – θυμάτων. Η αυξημένη χρήση αλκοόλ και ουσιών προφανώς και συμβάλουν σημαντικά σ αυτό», τονίζεται.

    «Η θέσπιση του ορίου ταχύτητος 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές, της Μηδενικής Ανοχής στο αλκοόλ και η κατάργηση του άρθρου 43 του ΚΟΚ είναι μέτρα που θα έχουν άμεση επίπτωση στον δραστικό περιορισμό των τροχαίων με εγκατάλειψη.

    Δυστυχώς και τα τρία αυτά μέτρα βρίσκονται εκτός του «νέου ΚΟΚ». Το ίδιο και η άμεση αφαίρεση της άδειας οδήγησης από τους δράστες (προβλεπόμενη σήμερα ποινή: 3 έως 6 μήνες όταν η υπόθεση τελεσιδικήσει)», καταλήγει ο σύλλογος.

     

     

    ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ