Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσίευσε ο Frontex, ο αριθμός των παράνομων διελεύσεων στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μειώθηκε κατά 25% τους πρώτους δύο μήνες του 2025, φτάνοντας περίπου τις 25.000. Παρά τη γενική μείωση, οι διαφορές ανάμεσα στις διάφορες μεταναστευτικές διαδρομές είναι αξιοσημείωτες.
Η συνολική μείωση αποδίδεται σε ενισχυμένα μέτρα επιτήρησης και συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ και τρίτων χωρών για την καταπολέμηση των δικτύων λαθρεμπορίας. Ωστόσο, η εικόνα διαφοροποιείται ανάλογα με τη διαδρομή:
Στα Δυτικά Βαλκάνια καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση, με μείωση 64% στις ανιχνεύσεις παράτυπων διελεύσεων. Αυτή η πτώση αποδίδεται στις πολιτικές ευθυγράμμισης της ΕΕ με τις χώρες της περιοχής.
Στην Ανατολική Μεσόγειο οι ανιχνεύσεις μειώθηκαν κατά 35% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας περίπου τις 6.500 αφίξεις.
Σε αντίθεση με τη γενική τάση, η «διαδρομή» της Κεντρικής Μεσογείου σημείωσε αύξηση κατά 48%, φτάνοντας σχεδόν τις 6.900 αφίξεις τους πρώτους δύο μήνες του έτους. Η Λιβύη παραμένει το κύριο σημείο αναχώρησης, με τους λαθρέμπορους να χρησιμοποιούν ταχύπλοα σκάφη για να παρακάμπτουν τις αρχές. Το κόστος για μια θαλάσσια διέλευση κυμαίνεται από 5.000 έως 8.000 ευρώ ανά άτομο.

Οι υπήκοοι του Μπαγκλαντές αποτελούν την κυριότερη εθνικότητα σε αυτή τη διαδρομή, συχνά αξιοποιώντας επίσημες συμφωνίες εργασίας στη Λιβύη πριν επιχειρήσουν τη διέλευση προς την ΕΕ
Ο δυτικοαφρικανικός διάδρομος παραμένει η πιο ενεργή διαδρομή, παρά τη μείωση κατά 40% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Καταγράφηκαν περίπου 7.200 αφίξεις, κυρίως από το Μάλι, τη Σενεγάλη και τη Γουινέα.
Ανθρωπιστική Κρίση
Οι θαλάσσιες διελεύσεις εξακολουθούν να αποτελούν κίνδυνο για τη ζωή των μεταναστών. Ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ) εκτιμά ότι 248 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη θάλασσα τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2025. Το 2024, ο αριθμός αυτός είχε φτάσει τις 2.300, υπογραμμίζοντας το ανθρώπινο κόστος των επικίνδυνων αυτών διαδρομών.
Ο Frontex συνεχίζει να υποστηρίζει τις εθνικές αρχές με περίπου 2.900 αξιωματικούς στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ. Παρά τη συνολική μείωση των παράτυπων διελεύσεων, οι προκλήσεις παραμένουν έντονες σε συγκεκριμένες διαδρομές όπως η Κεντρική Μεσόγειος και ο δυτικοαφρικανικός διάδρομος.
Η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ κρατών-μελών και τρίτων χωρών φαίνεται να αποδίδει καρπούς σε αρκετές περιοχές, αλλά η ανάγκη για ανθρωπιστική προστασία και καταπολέμηση των δικτύων λαθρεμπορίας παραμένει κρίσιμη.