Με χρεώσεις και στις χειραποσκευές φαίνεται πως θα επιβαρύνονται στο μέλλον οι επιβάτες αεροπλάνων, καθώς ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες ενέκριναν σχετικό κανονισμό, παρά την αντίθεση της Γερμανίας, της Πορτογαλίας, της Σλοβενίας και της Ισπανίας.
Η πρόταση προβλέπει ότι οι επιβάτες θα μπορούν να μεταφέρουν δωρεάν μια μικρή τσάντα που χωρά κάτω από το κάθισμα, ενώ οι υπόλοιπες αποσκευές καμπίνας μπορεί να χρεώνονται.
Οι νέοι κανόνες απαιτούν επίσης από τις αεροπορικές εταιρείες να επαναδρομολογούν τους επιβάτες το συντομότερο δυνατό, ακόμα και με άλλες αεροπορικές ή άλλα μέσα μεταφοράς, εφόσον είναι κατάλληλο. Αν δεν προσφερθεί επαναδρομολόγηση μέσα σε 3 ώρες, οι επιβάτες θα μπορούν να κλείνουν μόνοι τους νέο ταξίδι και να ζητούν επιστροφή έως και 400% της αρχικής τιμής του εισιτηρίου.
Για καθυστερήσεις άνω των 4 ωρών σε σύντομες πτήσεις ή πτήσεις εντός ΕΕ, οι επιβάτες θα δικαιούνται 300 ευρώ αποζημίωση. Για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων (άνω των 3.500 χλμ), η αποζημίωση θα είναι 500 ευρώ για καθυστέρηση άνω των 6 ωρών.
Οι αεροπορικές δεν θα μπορούν πλέον να επικαλούνται «έκτακτες περιστάσεις» εκτός αν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποτρέψουν την αναστάτωση. Θα είναι επίσης υποχρεωμένες να παρέχουν φαγητό, ποτά και διαμονή σε περιπτώσεις καθυστερήσεων. Αν δεν το κάνουν, οι επιβάτες μπορούν να καλύψουν οι ίδιοι τα έξοδα και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων.
Για την ενίσχυση της εφαρμογής των νέων κανόνων οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να ενημερώνουν με σαφήνεια τους επιβάτες για τα δικαιώματά τους τόσο κατά την κράτηση όσο και κατά τη διαχείριση παραπόνων. Θεσπίζονται επίσης νέες προθεσμίες: οι επιβάτες θα έχουν έως και έξι μήνες για να υποβάλουν αίτημα αποζημίωσης, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να απαντούν εντός 14 ημερών.
«Η πρόταση που εγκρίθηκε σήμερα απαντά σε μια επείγουσα ανάγκη τόσο των επιβατών όσο και των αεροπορικών εταιρειών για επικαιροποιημένους, πιο ξεκάθαρους και απλούς κανόνες», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο υπουργός Υποδομών της Πολωνίας, Ντάριους Κλιμτσάκ, της χώρας που ασκεί την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ.
«Οι αναθεωρημένοι κανόνες θα προσφέρουν πάνω από 30 νέα δικαιώματα στους επιβάτες, τα οποία θα ισχύουν από τη στιγμή που αγοράζουν το εισιτήριό τους, μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και πέρα από αυτό. Πρόκειται για ένα ιστορικό ορόσημο, καθώς δεν είχε επιτευχθεί συμφωνία τα τελευταία 12 χρόνια», εξήγησε ο Κλιμτσάκ.
Η ευρωπαϊκή οργάνωση καταναλωτών BEUC επέκρινε τη θέση που υιοθέτησαν τα κράτη μέλη, αναφέροντας ότι «περιορίζει σημαντικά αρκετά βασικά δικαιώματα».
«Αν και η συμφωνία ενισχύει κάποια δικαιώματα στα χαρτιά – όπως καλύτερη πρόσβαση στην πληροφόρηση σε περίπτωση διακοπής, φροντίδας και βοήθειας – στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύει σημαντική οπισθοδρόμηση σε άλλα βασικά δικαιώματα», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της BEUC, Agustín Reyna, μετά την ψηφοφορία.
«Για παράδειγμα, όσον αφορά την αποζημίωση: τα νέα όρια επιλεξιμότητας θα στερήσουν από την πλειονότητα των επιβατών το δικαίωμα σε αποζημίωση, καθώς οι περισσότερες καθυστερήσεις κυμαίνονται μεταξύ δύο και τεσσάρων ωρών», εξήγησε ο Reyna.
«Οι οργανώσεις καταναλωτών έχουν ήδη επισημάνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να σταματήσουν να χρεώνουν τους επιβάτες για τις χειραποσκευές τους, καταθέτοντας σχετική καταγγελία στις αρχές προστασίας καταναλωτή και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Μάιο», πρόσθεσε ο ίδιος.
«Τέτοιες πρακτικές αντιβαίνουν στους κανόνες της ΕΕ και στη νομολογία του ανώτατου δικαστηρίου της ΕΕ, η οποία αναφέρει ότι οι χειραποσκευές αποτελούν ουσιώδες στοιχείο της μεταφοράς των επιβατών. Αντιθέτως, το κείμενο που ενέκρινε το Συμβούλιο νομιμοποιεί τη χρέωση για αποσκευές χειραποσκευής λογικού μεγέθους», τόνισε ο Reyna.
Με πληροφορίες από Euronews.com