Με τη χαρακτηριστική φράση «μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα», ο περιφερειάρχης Ηπείρου έδωσε το στίγμα του δύσκολου εγχειρήματος που καλείται να αναλάβει η περιφέρεια Ηπείρου για την συνέχιση του άξονα της Ιόνιας οδού και την ολοκλήρωσή του μέχρι την Κακαβιά.
Η αρνητική θέση και στάση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που «καλύπτεται» πλέον πίσω από την αλλαγή του σχεδιασμού της Ε.Ε για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα με απαραίτητη προϋπόθεση να δικαιολογείται η κατασκευή ενός έργου υποδομής, μόνον εάν αποδεδειγμένα υπάρχει μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος, έριξε το μπαλάκι στην περιφέρεια Ηπείρου, που καλείται να αποφασίσει αν θα το… πιάσει ή αν θα το αφήσει να πέσει κάτω, με τίμημα να μην κατασκευαστεί ποτέ ο δρόμος.
Από την άλλη βέβαια, και στην περίπτωση που η περιφέρεια αποδεχτεί το ρίσκο, υπάρχει κι εκεί τίμημα, αφού θα πρέπει να διαθέσει ένα μεγάλο ποσό της τάξης των 50 εκ. ευρώ από το ΠΕΠ, για να ολοκληρωθούν οι μελέτες για τετράιχνο δρόμο μέχρι το Καλπάκι και τρίιχνο μέχρι της γέφυρα στους Αγιούς.
Η περιφερειακή αρχή και ο Αλ. Καχριμάνης φαίνεται να έχουν αποφασίσει πως θα πάρουν το ρίσκο, να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση των μελετών και στην κατασκευή του οδικού άξονα με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, με απαράβατο ότι όμως είπε ο κ. Καχριμάνης, «οι κάτοικοι των περιοχών από τις οποίες διέρχεται ο οδικός άξονας να μην πληρώνουν διόδια».
Θα χρειαστεί όμως ανεξάρτητα από το ότι η περιφερειακή αρχή διαθέτει την ισχυρή πλειοψηφία στο περιφερειακό συμβούλιο και μία ισχυρή δόση συναίνεσης από τις άλλες παρατάξεις, αλλά και τους δημάρχους της περιοχής.
«Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, δεν το έχει κάνει καμία άλλη περιφέρεια, αλλά στη σύσκεψη που είχε γίνει με τον υπουργό Υποδομών μας ειπώθηκε ορθά- κοφτά, ότι στην άλλη περίπτωση, το υπουργείο θα προχωρήσει άλλη μελέτη για τρίχινο δρόμο. Αν δεν το κάνουμε εμείς, το υπουργείο θέλει 6-7 χρόνια να ολοκληρώσει νέα μελέτη, επομένως ο δρόμος δεν πρόκειται να γίνει ποτέ», εξήγησε ο περιφερειάρχης.
Το «κλειδί» της χρηστικότητας
«Κλειδί» πάντως για τις μετέπειτα διαδικασίες, αποτελεί η απόδειξη της χρηστικότητας του έργου. «Η πρώτη μελέτη που πρέπει να γίνει είναι να αποδείξει τη χρηστικότητα του δρόμου. Εάν δεν αποδειχθεί η χρηστικότητα του δρόμου για Διευρωπαϊκό δίκτυο παύει κάθε συζήτηση. Ξέρουμε τις δυσκολίες, αλλά είναι μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Το υπουργείο απέκλεισε το ενδεχόμενο να ασχοληθεί το ίδιο για τετράιχνο δρόμο τουλάχιστον μέχρι το Καλπάκι και για τρίιχνο από Καλπάκι μέχρι Κακαβιά. Με αίσθημα ευθύνης θα συζητήσω και με τους δημάρχους της περιοχής και με τους επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων γιατί θέλουμε ένα ευρύτερο μέτωπο ώστε να λυθεί το θέμα. Οι υποδομές θέλουν πολύ δουλειά, εάν βρούμε συμπαράσταση θα προχωρήσουμε. Η επιτυχία δεν είναι εξασφαλισμένη». Ο περιφερειάρχης υπενθύμισε επίσης τη δέσμευση που έχει αναλάβει ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής, για διάθεση 100 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα του υπουργείου εφόσον η Ε.Ε. εγκρίνει την κατασκευή του έργου, στα οποία θα πρέπει να προστεθούν άλλα 50 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα της περιφέρειας, ώστε το έργο να κατασκευαστεί με Σύμβαση Παραχώρησης.
Έλλειμμα υπευθυνότητας στη ΔΕΥΑΙ
Με αφορμή στο μεταξύ τη διαπίστωση στο ΔΣ της ΔΕΥΑΙ, ότι η προγραμματική σύμβαση με την περιφέρεια Ηπείρου έγινε χωρίς να υπάρχει απόφαση της διοίκησης, ούτε καν εξουσιοδότηση στον πρόεδρο γι’ αυτό και το ενδεχόμενο καθυστέρησης του έργου της Νιάρχου, ο κ. Καχριμάνης εμφανίστηκε καθησυχαστικός. Επικαλέστηκε άλλωστε και νομολογία για άλλο έργο, η οποία καλύπτει όπως είπε απόλυτα και τη συγκεκριμένη περίπτωση, που αφορά σε εκτέλεση ενός υποέργου.
«Η μετατόπιση του δικτύου είναι υποέργο του κυρίως έργου, το οποίο έχει εγκριθεί στο σύνολό του από το Ελεγκτικό Συνέδριο και ως εκ τούτου δεν χρειάζεται να υποβληθεί εκ νέου. Επίσης οι προγραμματικές συμβάσεις που υπογράφονται για συγχρηματοδοτούμενα έργα πρέπει να αποστέλλονται για προσυμβατικό έλεγχο εφόσον ο προϋπολογισμός τους ξεπερνά τα 5 εκ. ευρώ. Αν ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ δεν είχε εξουσιοδότηση από το Δ.Σ. για την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης, μπορεί και σήμερα να την εξασφαλίσει και δεν πρόκειται για κανένα σοβαρό θέμα», είπε χαρακτηριστικά.
Το «καρφί» για Μπέγκα – Χρυσοστόμου
Με αφορμή όμως την εξέλιξη αυτή και την κριτική που ασκήθηκε προς τη σημερινή διοίκηση της ΔΕΥΑΙ για έλλειμμα σοβαρότητας και υπευθυνότητας, ο κ. Καχριμάνης επέρριψε σαφείς ευθύνες και διατύπωσε σοβαρές αιχμές για τον τρόπο με τον οποίο λειτούργησε η ΔΕΥΑΙ τα πέντε προηγούμενα χρόνια, επί θητείας των κ.κ. Μπέγκα και Χρυσοστόμου.
«Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι να πούμε, ότι η ΔΕΥΑΙ επί πέντε χρόνια δεν κατάφερε να κάνει τη μελέτη που έπρεπε. Απαιτείται σοβαρότητα και υπευθυνότητα και αυτό ίσχυε και για πριν και για τώρα», κατέληξε.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ