Παρασκευή 22.11.2024
More

    Με «εάν κι εφόσον» τα ηλεκτροκίνητα καραβάκια

    Η διάθεση 1 εκατ. οι λύσεις απαιτούνται και η ανάγκη για διευκρινίσεις

    Τη δέσμευση και διάθεση ποσού ενός εκ. ευρώ ανακοίνωσε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Γ. Αμυράς στην τοποθέτησή του το μεσημέρι της Τετάρτης στην παρουσίαση του αναπτυξιακού προγράμματος για την αντικατάσταση των μηχανών των πλοιαρίων στην Παμβώτιδα, με ηλεκτροκίνητους κινητήρες.

    Το ποσό, ανέφερε ο κ. Αμυράς, θα διατεθεί αφού πρώτα η περιφέρεια Ηπείρου ολοκληρώσει τη διαδικασία για τη χορήγηση των δύο νέων αδειών, που βρίσκεται σε εκκρεμότητα για δύο χρόνια πλέον, χωρίς κανείς να είναι σε θέση να πει εάν και με ποιον τρόπο θα προχωρήσει.

    Ακόμη όμως κι αν η διαδικασία αυτή, που συναντά ισχυρές αντιστάσεις από την πρώτη στιγμή, προχωρήσει ή ολοκληρωθεί, η διάθεση του ενός εκ. για τη μετατροπή των μηχανών σε ηλεκτροκίνητες, είναι εξαιρετικά δύσκολη και για τεχνικούς και για διαδικαστικούς λόγους, που σχετίζονται με το ισχύον θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο.

    Η κανονιστική απόφαση της περιφέρειας Ηπείρου ορίζει μεταξύ άλλων και την πρόβλεψη της υποχρεωτικής αντικατάστασης των πλοιαρίων, μετά από 30 χρόνια λειτουργίας. Σήμερα στην Παμβώτιδα υπάρχουν αρκετά καραβάκια που εκτελούν συγκοινωνιακούς πλόες, που έχουν άδεια από τη δεκαετία του ’70 αλλά εξακολουθούν να εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό νόμιμα, με αποφάσεις εξάμηνης παράτασης των αδειών τους, που δίνονται από την περιφέρεια.

    Ένα από τα ζητήματα λοιπόν που χρήζουν διευκρίνισης είναι και το αν η επιδότηση θα αφορά αντικατάσταση μόνο των κινητήρων ή εάν θα προβλέπεται και κάποια άλλη διαδικασία για την απόκτηση νέων καραβιών, με ηλεκτροκινητήρες ή άλλης σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

    Υπάρχουν και άλλα ζητήματα όμως, που θα πρέπει να λυθούν και τα οποία σχετίζονται και με τις τεχνικές προδιαγραφές των πλοίων, που ελέγχονται από τον Ελληνικό Νηογνώμονα, που έχει την ευθύνη των πιστοποιήσεων εγκαταστάσεων και εξοπλισμού στην ελληνική ναυτιλία. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ούτε αρμοδιότητα, ούτε και διαδικασία αδειοδότησης για πλοία με ηλεκτρικούς κινητήρες, που θα εκτελούν συγκοινωνιακούς πλόες.

    Επίσης, ένα τεχνικό ζήτημα είναι και το κόστος αυτών, καθώς στην αγορά οι τιμές για υβριδικούς κινητήρες (με δυνατότητα επιλογής diesel ή ηλεκτροκίνησης) ποικίλουν, ανάλογα με την ιπποδύναμη και ξεκινούν από τις 70.000 ευρώ.

    Ακόμη και στην περίπτωση που αποφασιστεί να προωθηθεί η όντως φιλοπεριβαλλοντική πρόταση για επιδότηση της αντικατάστασης των μηχανών και όχι των καραβιών, δεν είναι καθόλου βέβαιο, ότι το ποσό του ενός εκ. επαρκεί για να καλύψει το κόστος και της αγοράς και της τοποθέτησης των μηχανών, με την αντικατάσταση των υφιστάμενων.

     

     

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ