Περιορισμό της χρονικής διάρκειας των τακτικών εκπτώσεων σε 8 εβδομάδες από 18 εβδομάδες που είναι σήμερα ζητεί η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).
Το αίτημα αυτό διατύπωσε χθες δημοσίως ο κ. Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της συνομοσπονδίας, η οποία εκπροσωπεί περί τις 150.000 μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις, υποστηρίζοντας ότι η μεγάλη διάρκεια των εκπτώσεων, όπως κυρίως καθιερώθηκε με τον νόμο 4177/2013, είχε μόνο αρνητικά αποτελέσματα. Το αίτημα έχει διατυπωθεί και στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, η οποία επί αρκετούς μήνες βρίσκεται σε διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς για αλλαγές στο πλαίσιο των προσφορών και των εκπτώσεων, όμως σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα, η ΕΣΕΕ δεν έχει λάβει κάποια απάντηση ακόμη επ’ αυτού.
Ειδικότερα, ο κ. Καρανίκας ερωτηθείς σχετικά στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου της ΕΣΕΕ, δήλωσε ότι πρόταση της συνομοσπονδίας για το πλαίσιο των εκπτώσεων και των προσφορών είναι η ακόλουθη:
• Κατάργηση των ενδιάμεσων χειμερινών και θερινών εκπτώσεων. Αυτές σήμερα πραγματοποιούνται το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου.
• Διατήρηση των τακτικών χειμερινών και θερινών εκπτώσεων, αλλά με δραστική μείωση της χρονικής τους διάρκειας. Συγκεκριμένα, προτείνεται οι χειμερινές εκπτώσεις να πραγματοποιούνται μόνο τις τέσσερις εβδομάδες του Φεβρουαρίου και οι θερινές τις τέσσερις εβδομάδες του Αυγούστου. Σήμερα οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκινούν τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου (φέτος στις 13 Ιανουαρίου) και διαρκούν έως το τέλος Φεβρουαρίου και οι θερινές ξεκινούν τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου και διαρκούν έως τις 31 Αυγούστου. Βασικό επιχείρημα της ΕΣΕΕ είναι ότι ο Φεβρουάριος και ο Αύγουστος αποτελούν τους τελευταίους μήνες της χειμερινής και της θερινής περιόδου αντιστοίχως και οι έμποροι θα μπορούν να κάνουν τότε γενναίες εκπτώσεις για να απαλλαγούν από τα όποια αποθέματα έχουν.
• Απελευθέρωση των προσφορών σε ό,τι αφορά τη χρονική τους διάρκεια, καθώς και στο ποσοστό των κωδικών που διατίθενται από ένα κατάστημα σε μειωμένη τιμή. Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο προβλέπει οι προσφορές συγκεκριμένων προϊόντων ή προϊόντων ορισμένης κατηγορίας επιτρέπεται για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβεί τις δέκα συνεχόμενες ημέρες. Επίσης, προσφορές μπορούν να γίνονται το πολύ στο 50% των κωδικών που διαθέτει ένα κατάστημα, ενώ νέα προσφορά του ίδιου προϊόντος δεν επιτρέπεται πριν παρέλθουν 60 ημέρες από την προηγούμενη.
Ο κ. Καρανίκας υποστήριξε πως το θεσμικό πλαίσιο, ιδίως σε ό,τι αφορά τους παραπάνω περιορισμούς στις προσφορές, εφαρμόστηκε ανεπαρκώς και στην ουσία παρέμεινε ανενεργό, καθώς δεν γίνονται οι σχετικοί έλεγχοι στην αγορά. Συνολικά δε το υφιστάμενο καθεστώς που διέπει τις προσφορές και τις εκπτώσεις έπληξε την αξιοπιστία του θεσμού.
Στη διάρκεια της ίδιας συνέντευξης παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ) για την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της πρόσφατης εορταστικής περιόδου. Από την έρευνα προκύπτει ότι αύξηση πωλήσεων σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 σημείωσε μόλις το 17% των επιχειρήσεων, ενώ το 49% κατέγραψε μειωμένο τζίρο. Στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκε ο τζίρος των εορτών για το 34% των επιχειρήσεων. Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι αυτός της ένδυσης/υπόδησης, ενώ μικρή αύξηση, της τάξης του 1,5%, κατέγραψαν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Τέλος, τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.