Νέο πεδίο στη Δημόσια Διοίκηση με αλλαγές στην επιλογή των στελεχών και τον ΑΣΕΠ ανοίγεται με τις παρεμβάσεις που ετοιμάζει η κυβέρνηση.
Η επιλογή των διοικήσεων στο Δημόσιο και οι βασικοί άξονες για την αναμόρφωση του νόμου για το ΑΣΕΠ, απασχόλησαν, μεταξύ άλλων, τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος στην εισαγωγική ομιλία του αναφέρθηκε εκτενώς στον Κώδικα Διευθέτησης Οφειλών και Παροχής Δεύτερης Ευκαιρίας.
Η διοίκηση
Για τη νέα διαδικασία επιλογής διοικήσεων στον δημόσιο τομέα, ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, εισηγήθηκε τις εξής βασικές κατευθύνσεις:
– Θέσπιση ενός σύγχρονου πλαισίου επιλογής από την κυβέρνηση των διοικήσεων των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, προκειμένου να διασφαλιστεί η ουσιαστική τήρηση των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας, σε εναρμόνιση προς τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και χωρίς να παραβλάπτεται η αρμοδιότητα του οικείου υπουργού για την τελική επιλογή.
– Καίρια συμπλήρωση της νομοθετικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης για το Επιτελικό Κράτος: Η αποσύνδεση της κυβέρνησης από τη διοίκηση, μέσω της αναγνώρισης κρίσιμων αρμοδιοτήτων στους γενικούς διευθυντές και τους υπηρεσιακούς γραμματείς των υπουργείων συμπληρώνεται με την πρόβλεψη μιας αξιοκρατικής διαδικασίας επιλογής των διοικήσεων των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου. Ολοκληρώνονται έτσι οι προϋποθέσεις για τη θεσμική επανεκκίνηση της δημόσιας διοίκησης που συμβάλλει στην εδραίωση μιας νέας σχέσης εμπιστοσύνης με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
– Η διαμόρφωση της διαδικασίας έχει στηριχθεί κατά βάση στη διαδικασία επιλογής των υπηρεσιακών γραμματέων των υπουργείων σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4622/2019 και περιλαμβάνει:
– Εκ των προτέρων αποκλεισμό από τη διαδικασία επιλογής όσων δεν μπορούν να διοριστούν ως δημόσιοι υπάλληλοι σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα.
– Ελάχιστα απαιτούμενα προσόντα συμμετοχής, χωρίς να αναγνωρίζεται εκ των προτέρων προτεραιότητα σε υποψηφίους με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως στους προερχόμενους από τον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα.
– Προεπιλογή από ειδική πενταμελή Επιτροπή Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου που συντάσσει κατάλογο των τριών επικρατέστερων υποψηφίων.
– Μοριοδότηση τριών ομάδων κριτηρίων: εκπαιδευτικών, εμπειρίας και δομημένης συνέντευξης.
– Τελική επιλογή με απόφαση του οικείου υπουργού, μεταξύ των τριών υποψηφίων που συμπεριλαμβάνονται στον εν λόγω κατάλογο.
Οι ρυθμίσεις αυτές θα ενταχθούν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την ιθαγένεια, το οποίο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, θα ψηφιστεί εντός του Σεπτεμβρίου και θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Οκτωβρίου 2020.
Οι αλλαγές του ΑΣΕΠ
Ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο τους βασικούς άξονες για την αναμόρφωση του ν. 2190/1994 για το ΑΣΕΠ.
Συγκεκριμένα, εισηγήθηκε την υιοθέτηση νέου θεσμικού πλαισίου στην κατεύθυνση της ενίσχυσης και ενδυνάμωσης του ΑΣΕΠ. Κι αυτό στο πλαίσιο της στρατηγικής επιλογής της κυβέρνησης για διαφάνεια, λογοδοσία, χρηστή διοίκηση και βέλτιστη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου.
Η αναγκαιότητα της μεταρρύθμισης προκύπτει από τα προβλήματα που επισημαίνονται στις ετήσιες εκθέσεις της Ανεξάρτητης Αρχής, αλλά και από τις διαμορφούμενες συνθήκες (π.χ. πανδημία) των απαιτήσεων από τον δημόσιο υπάλληλο.
Η συγκεκριμένη μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία εστιάζει στον ανασχεδιασμό κι εκσυγχρονισμό των διαδικασιών πρόσληψης μέσω ΑΣΕΠ τόσο για το τακτικό προσωπικό, όσο και για το προσωπικό ορισμένου χρόνου πάνω στους εξής άξονες:
1. Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση.
2. Διεξαγωγή γραπτών δοκιμασιών γνώσεων, δεξιοτήτων και προσωπικότητας.
3. Διακρίβωση δεξιοτήτων και στοιχείων προσωπικότητας των υποψηφίων δημοσίων υπαλλήλων.
4. Ηλεκτρονικοποίηση διαδικασιών και ανάπτυξη διαλειτουργικότητας μεταξύ ΑΣΕΠ και εμπλεκομένων στις επιμέρους διαδικασίες φορέων που παρέχουν «στοιχεία- εισροές» στις διαδικασίες ΑΣΕΠ.
5. Σύντμηση χρόνου ολοκλήρωσης διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ, ώστε ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ υποβολής αιτήματος του φορέα και ανακοίνωσης του πίνακα διοριστέων να μην υπερβαίνει το ένα έτος.
6. Κατάργηση των ειδικών διατάξεων που θεσπίζουν αποκλίνουσες διαδικασίες ή μοριοδοτήσεις με κατεύθυνση την ενιαία διαδικασία.
7. Μείωση διοικητικού βάρους ΑΣΕΠ μέσα από τη δόμηση μιας στιβαρής, ενιαίας και προγραμματισμένης διαδικασίας.
8. Ενδυνάμωση του ΑΣΕΠ τόσο ως προς το στελεχιακό δυναμικό, όσο και τους συμβούλους προκειμένου να καταστεί δυνατή η με όρους αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας άσκηση του έργου του έργου του.
ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ