Σάββατο 05.10.2024
More

    Εν αναμονή διευκρινίσεων για τις άδειες των πλωτών

    Διαγωνιστική διαδικασία με πρόσκληση ενδιαφέροντος για τα ταξί

    Ένα πλήθος ερωτημάτων προέκυψαν στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της Πέμπτης σχετικά με τη χορήγηση δύο νέων αδειών για συγκοινωνιακούς πλόες αλλά και για τις άδειες των πλωτών ταξί. Πολλά από όσα ακούστηκαν στη συνεδρίαση κυρίως από την πλευρά του Αλ. Καχριμάνη ήταν υπερβολικά στην καλύτερη περίπτωση έως και παντελώς αστήρικτα, κάτι που αναμένεται να συγκεκριμενοποιηθεί και να διευκρινιστεί από την Περιφερειακή Αρχή με την καθαρογραφή των αποφάσεων που έλαβε το Σώμα στην προχθεσινή συνεδρίαση τόσο για τις άδειες για την εκτέλεση συγκοινωνιακών γραμμών όσο και για τα ταξί.

    Καταρχάς, στο θέμα των συγκοινωνιακών αδειών η επίκληση της σύγχρονης τεχνολογίας για τους κινητήρες είτε με κινητήρες που πληρούν τις προδιαγραφές του EURO 6 ή των ηλεκτρικών κινητήρων, είναι στην πράξη, ανεφάρμοστη. Κινητήρες καραβιών όπως αυτά που ήδη κυκλοφορούν ή αυτά που πρόκειται να «πέσουν» στην Παμβώτιδα, της κατηγορίας EURO 6 δεν υπάρχουν ακόμη στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ για τους ηλεκτροκινητήρες υπάρχουν σαφή και ξεκάθαρα εμπόδια.

    Το πρώτο είναι πως η ιπποδύναμη των ηλεκτρικών κινητήρων σε περίπτωση που κάποιος θεωρήσει, ότι τα σκάφη θα διαθέτουν μόνο τέτοιους κινητήρες, δεν επαρκεί για τις συνθήκες στην Παμβώτιδα και την αντιμετώπιση καταστάσεων που σημειώνονται πολλές φορές στη διάρκεια του έτους, με δυνατούς ανέμους, κύματα κ.λπ.

    Η μόνη εφικτή και ασφαλής προοπτική είναι οι υβριδικοί κινητήρες, που να διαθέτουν ταυτόχρονα και ηλεκτρικούς κινητήρες και κινητήρες ντίζελ τελευταίας γενιάς.

    Υπάρχει επίσης όμως και ο «βραχνάς» της νομοθεσίας, καθώς όπως επισημαίνεται στη μελέτη του ΟΦΥΠΕΚΑ την οποία επικαλείται άλλωστε και η Γνωμοδοτική Επιτροπή. Στη μελέτη επισημαίνεται σαφώς, ότι «… τα υφιστάμενα σκάφη δεν μπορούν να μετατραπούν αποκλειστικώς σε ηλεκτροκίνητα, καθώς, μεταξύ άλλων, εντάσσονται στις νομικές διατάξεις που αφορούν στα επιβατικά και όχι στα τουριστικά μέσα» και προσθέτει πως «η αισθητική αναβάθμισή τους, αλλά και ο εκσυγχρονισμός τους σε υβριδικά κρίνεται σημαντικός, για την προστασία της λίμνης και του τοπίου (π.χ. μείωση των ρύπων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, μείωση στην κατανάλωση ενέργειας)».

    Πρόσκληση ενδιαφέροντος για τα ταξί

    Ένα δεύτερο σημείο που χρήζει διευκρινήσεων, έχει να κάνει με τη χορήγηση των αδειών πλωτών ταξί με τον κ. Καχριμάνη να λέει μεταξύ άλλων πως τις άδειες αυτές θα τις πάρουν, εφόσον πληρούν τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις, οι δύο εκ των τεσσάρων αιτούντων για συγκοινωνιακούς πλόες, που θα καταταγούν στην τρίτη και την τέταρτη θέση αντίστοιχα.

    Αυτό δε μπορεί όμως να γίνει καθώς το Περιφ. Συμβούλιο μόλις την Πέμπτη αποφάσισε για το ισχύον Κανονιστικό πλαίσιο για τα πλωτά ταξί αφενός και αφετέρου απορρέει η υποχρέωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, ώστε να υπάρξει πρόσκληση ενδιαφέροντος για όποιον επιθυμεί να υποβάλλει αίτηση. Έτσι, ανεξάρτητα από αυτά που ειπώθηκαν στη συνεδρίαση – ίσως και για λόγους κατευνασμού των αντιδράσεων στη διάρκειά της – θεωρείται δεδομένο και είναι απολύτως απαραίτητο για την τήρηση της νομιμότητας, ότι η Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας μόλις η απόφαση καθαρογραφεί, θα κινηθεί για την έκδοση προκήρυξης διαγωνιστικής διαδικασίας με πρόκληση ενδιαφέροντος.

    Οι όροι για τα πλωτά ταξί

    Η Γνωμοδοτική Επιτροπή που εισηγήθηκε το πλαίσιο λειτουργίας για τα πλωτά ταξί ορίζει συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις στους οποίους υπήρξε μία διαφοροποίηση ως προς το μέγιστο αριθμό χωρητικότητας των νέων σκαφών. Η Επιτροπή πρότεινε η χωρητικότητα να είναι μέχρι 10 επιβάτες ενώ το Σώμα αποφάσισε κατόπιν πρότασης του Αλ. Καχριμάνη, η χωρητικότητα να είναι μέχρι 15 επιβάτες.

    Κατά τα λοιπά, το νέο κανονιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι τα πλωτά ταξί που θα λάβουν σχετική άδεια εκτέλεσης πλόων ως ταξί, πρέπει να είναι νεότευκτα και αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Η λειτουργία τους με προσδιορισμό τόπου επιβίβασης και αποβίβασης των εξυπηρετούμενων επιβατών, απολύτως διακριτού από τα σημεία εξυπηρέτησης των πλωτών που εκτελούν συγκοινωνιακούς πλόες και σύμφωνα με αντίστοιχη σήμανση που θα υπάρξει, δε θα γίνεται ταυτόχρονα, αλλά θα λειτουργεί κάθε μέρα και εναλλάξ με χρόνο λειτουργίας καθημερινά, όπως επακριβώς θα καθοριστεί μετά από εισήγηση της Διεύθυνσης Μεταφορών και με τηλεφωνικές κλήσεις όλο το 24ωρο.

    Το ηλεκτρονικό εισιτήριο

    Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως αφού η Γνωμοδοτική Επιτροπή εισηγείται με βάση και τη μελέτη του ΟΦΥΠΕΚΑ, πως μπορούν να προστεθούν και πρόσθετοι όροι που δύνανται να αλλάξουν το υφιστάμενο καθεστώς με γνώμονα την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πολίτη – επιβάτη. Οι μελετητές υποστηρίζουν μεταξύ άλλων πως σήμερα δεν παρατηρείται υπέρβαση της φέρουσας ικανότητας, όμως τις περιόδους αιχμής, δεν τηρείται το επίσημο πρόγραμμα των δρομολογίων και πραγματοποιούνται πρόσθετα δρομολόγια, υπερβαίνοντας κατά πολύ τη φέρουσα ικανότητα. Επισημαίνουν, ότι θα πρέπει να αποφεύγεται για λόγους ασφαλείας η πρακτική των ορθίων επιβατών και προσθέτει πως η τήρηση του αριθμού κίνησης των πλοιαρίων που πλέουν ταυτόχρονα θα συμβάλλει τα μέγιστα στην εξυπηρέτηση των επισκεπτών.

    «Προς την κατεύθυνση αυτή θα συμβάλλει τα μέγιστα και η δυνατότητα ύπαρξης ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την κράτηση εισιτηρίων, καθώς και η παρακίνηση των επισκεπτών για την έκδοση εισιτηρίων μετ’ επιστροφής», σημειώνεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.

    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ