Δύσκολα μπορούσε κάποιος που είχε παρευρεθεί σε εκείνες τις συσκέψεις στα μέσα της δεκαετίας του 2000 στην τότε Περιφέρεια Ηπείρου με τις «ομηρικές» μάχες μεταξύ του τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιά και της τότε δημοτικής αρχής Ιωαννίνων του Νικ. Γκόντα, με αντικείμενο της διαφωνίας τη χάραξη της Ιόνιας οδού από την Κοσμηρά μέχρι τη ΒΙΠΕ, ότι θα χρειαζόταν 15 και πλέον χρόνια για την υπογραφή της σύμβασης.
Μετά από ατελείωτες καθυστερήσεις, αναβλητικότητα και αγκυλώσεις του κράτους σε επίπεδο πολιτικής βούλησης και διαδικασιών, οι υπογραφές «έπεσαν» χθες στο Καλπάκι μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του αναδόχου εργολάβου για το τμήμα Γιάννενα – Κακαβιά, το πλέον πολύπαθο στα έργα οδικών υποδομών της τελευταίας 20ετίας.
Η υπογραφή της σύμβασης έγινε στο κλειστό γυμναστήριο Καλπακίου παρουσία του Πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη που έκανε λόγο για ένα έργο που θα γεφυρώσει το παρόν με το μέλλον της Ηπείρου και των προοπτικών της, όπως όμως και των σχέσεων με τη γειτονική Αλβανία και τη διέξοδο που δίνει προς τη Δυτική Βαλκανική.
Εκτός από τον Πρωθυπουργό στην τελετή υπογραφής της σύμβασης παρέστησαν ακόμη ο Πρόεδρος της Βουλής και βουλευτής Ιωαννίνων Κων. Τασούλας, ο υπουργός Υποδομών – Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας, ο υφυπουργός αρμόδιος για τις υποδομές, Νίκος Ταχιάος, η βουλευτής Ιωαννίνων Μαρία – Αλεξάνδρα Κεφάλα, ο βουλευτής Άρτας Γεώργιος Στύλιος, ο περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας, ο δήμαρχος Πωγωνίου, Κωνσταντίνος Καψάλης, ο δήμαρχος Ζαγορίου, Γιώργος Σουκουβέλος και ο δήμαρχος Κόνιτσας, Ανδρέας Παπασπύρου.
Η σύμβαση υπεγράφη από τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Δημήτριο Αναγνώπουλο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνο Μιτζάλη.
Ο Πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης στην ομιλία του, αφού αναφέρθηκε στις κρίσεις του παρελθόντος για το συγκεκριμένο έργο, λέγοντας ότι έπεσε και αυτό όπως και άλλα, «θύμα» κάποιων μαξιμαλιστικών διεκδικήσεων της τοπικής κοινωνίας μέσω της αυτοδιοίκησης, τόνισε πως πρόκειται για ένα εξαιρετικής σημασίας έργο
για την ευρύτερη ανάπτυξη της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, αλλά και για την πολύ σημαντική διασύνδεση με την Αλβανία.
«Προφανώς το έργο αυτό δίνει νέα αναπτυξιακή δυναμική σε όλο το βόρειο κομμάτι των Ιωαννίνων και σε όλο το Πωγώνι, προφανώς διευκολύνει πάρα πολύ την πρόσβαση και στο Ζαγόρι. Το συζητούσαμε λίγο με τον Πρόεδρο, αναλογιζόμενος πόσο απομονωμένη ήταν κάποτε η Ήπειρος και πώς σήμερα βρίσκεται να είναι, ίσως, η πιο διασυνδεδεμένη Περιφέρεια, με την Εγνατία, με την Ιόνια οδό και βέβαια με το πάρα πολύ σημαντικό έργο του Ε65 να πλησιάζει πια προς την ολοκλήρωσή του. Εκτιμούμε ότι όλος ο Ε65 θα παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός των πρώτων τεσσάρων μηνών του 2026, το οποίο σημαίνει ότι θα μπορείτε να προσεγγίζετε τα Γιάννενα από δύο διαφορετικούς δρόμους και σίγουρα για το Μέτσοβο θα είναι πολύ πιο γρήγορο να έρχεται κανείς από τον Ε65 παρά να ακολουθεί την Ιονία οδό.
Βέβαια, αυτά είναι μόνο κάποια από τα έργα τα οποία δρομολογούμε.
Η κυβέρνησή μας έχει αναπτύξει και ξεδιπλώσει ένα πολύ φιλόδοξο έργο ρύθμισης πολλών εκκρεμοτήτων που έρχονται από το παρελθόν όσον αφορά στις ζωτικές υποδομές. Θα μείνουμε απολύτως προσηλωμένοι σε αυτόν τον στόχο, βήμα-βήμα να χτίζουμε μια πιο διασυνδεδεμένη, μια καλύτερη Ελλάδα, που θα εξασφαλίζει βέβαια και ασφάλεια στους δρόμους», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Τα βασικά οφέλη
Ο κ. Σταϊκούρας περιέγραψε τα οφέλη της κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου, μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων, ο οποίος αποτελεί τη φυσική απόληξη της Ιόνιας Οδού και τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού.
«Αποτελεί ένα έργο διασυνοριακής σημασίας, καθώς ουσιαστικά επεκτείνει και συνδέει τους δύο αυτοκινητόδρομους που διατρέχουν σήμερα τη Δυτική και τη Βόρεια Ελλάδα, φτάνοντας μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Με τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα – Κακαβιά, η Ήπειρος θα αποκτήσει μια νέα υποδομή, η οποία θα συμβάλλει στην περιφερειακή και την εθνική ανάπτυξη και θα ενισχύσει την κοινωνική συνοχή, ανάμεσα σε πολλές περιοχές της Δυτικής και της Βόρειας Ελλάδας. Θα προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες και θα βελτιώσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας σε μια δύσκολη διαδρομή, η οποία συγκεντρώνει υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο», ανέφερε αρχικά ο κ. Σταϊκούρας.
Επιπλέον πρόσθεσε πως ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά:
Συνδέει μια περιοχή που έχει δυσκολίες προσπελασιμότητας, αλλά μεγάλη σημασία για την περιφερειακή οικονομία, τον τουρισμό, το εμπόριο και τη μεταποίηση.
Αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), συνδέοντας το σύνολο της Δυτικής Ελλάδας με τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας.
Είναι ο σύνδεσμος από και προς την Αλβανία, με την οποία καταγράφεται μεγάλος όγκος μετακινήσεων.
Γεφυρώνει, μέσω της Αλβανίας, την Ελλάδα με τις υπόλοιπες χώρες των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων, όπου δραστηριοποιούνται ελληνικές εταιρίες.
Εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια και την Εγνατία Οδό.
Εκτρέπει σημαντικούς υπερ-τοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων.
Εξυπηρετεί το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων και τη Βιομηχανική Περιοχή, διοχετεύοντας τη βαριά κυκλοφορία στους αυτοκινητόδρομους.
«Το σύνολο αυτών των θετικών, διαχυτικών επιδράσεων καταδεικνύει ότι, με τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα – Κακαβιά, η Ήπειρος θα αποκτήσει μια νέα υποδομή, η οποία θα συμβάλλει στην περιφερειακή και την εθνική ανάπτυξη και θα ενισχύσει την κοινωνική συνοχή, ανάμεσα σε πολλές περιοχές της Δυτικής και της Βόρειας Ελλάδας.
Κυρίως όμως το έργο, που υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες και θα βελτιώσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας σε μια δύσκολη διαδρομή, η οποία συγκεντρώνει υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.
Εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας ΑΒΑΞ ο διευθύνων σύμβουλος κ. Μιτζάλης παρείχε τη διαβεβαίωση για την εκτέλεση ενός άρτιου έργου σε κατασκευαστικό επίπεδο.
Ο υφυπουργός Υποδομών κ. Ταχιάος αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης τόνισε πως η Ήπειρος μετατρέπεται σε ένα σημαντικό σταυροδρόμι στο οποίο διασταυρώνονται τρεις μεγάλοι οδικοί άξονες, η Εγνατία, η Ιόνια και ο Ε65.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά
Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά είναι μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων.
Πρόκειται για ένα έργο υψηλών τεχνικών απαιτήσεων, το οποίο αποτελείται από δύο υποτμήματα, και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, 12 Ανισόπεδους Κόμβους, 5 Γέφυρες, 1 Σήραγγα, και 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις.
Ο προϋπολογισμός αγγίζει τα 310 εκατ. ευρώ και εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027», του Νέου ΕΣΠΑ. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του νέου οδικού άξονα είναι 54 μήνες.
Ικανοποίηση και ευχές από τους τοπικούς φορείς
Τη δυνατότητα που θα αποκτήσει η Ήπειρος πλέον με την ολοκλήρωση και του τμήματος Γιάννενα – Κακαβιά της Ιόνιας οδού να βρίσκεται στο μέσον τριών οδικών αξόνων που τη φέρνουν πιο κοντά στη Δυτική Βαλκανική, δίνοντας νέες αναπτυξιακές δυνατότητες και προοπτικές, ανέδειξαν στις δηλώσεις τους οι τοπικοί πολιτικοί παράγοντες και εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης. Ο Πρόεδρος της Βουλής Κων. Τασούλας επισήμανε πως η χθεσινή κατάληξη μίας μακράς περιόδου συζητήσεων, διαβουλεύσεων και καθυστερήσεων, αναδεικνύει την ίδια την ουσία της πολιτικής που όπως είπε «δεν είναι κουβεντολόι ή γκρίνια, αλλά πράξη. Μόνο που στη Δημοκρατία, οι πράξεις χρειάζονται χρόνο, γιατί εμπεριέχουν διαφάνεια, κανόνες, διάλογο και αντιρρήσεις που καθυστερούν τα έργα. Είναι το μοιραίο τίμημα που πληρώνει κάθε φορά ο πολίτης στη Δημοκρατία, περιμένοντας την εκδίκαση μίας ή πολλών προσφυγών, την εξέταση αντιρρήσεων και ενστάσεων και ούτω καθεξής. Όλα αυτά όμως δεν εμπόδισαν τελικά την Κυβέρνηση να οδηγήσει το έργο αυτό στην πράξη, στη σημερινή υπογραφή της σύμβασης για την έναρξη των εργασιών», ανέφερε ο κ. Τασούλας.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε η βουλευτής Ιωαννίνων Μαρία Κεφάλα, λέγοντας πως η σημερινή (σ.σ χθεσινή) υπογραφή της σύμβασης για το πολύπαθο έργο εδώ και δεκαετίες αποδεικνύει πως η Κυβέρνηση κάνει αυτό για το οποίο έχει δεσμευτεί. «Είναι ένα έργο που δίνει διαφορετικές προοπτικές στην Ήπειρο και στους δήμους Ζαγορίου, Πωγωνίου και Κόνιτσας όπως και στη διασύνδεση της χώρας με τη γειτονική Αλβανία».
Νωρίτερα στην τελετή, ο περιφερειάρχης Αλ. Καχριμάνης τόνισε πως ο νέος οδικός άξονας διανοίγει νέες προοπτικές για την Ήπειρο. «Για εμάς τους Ηπειρώτες, αυτός ήταν ο βασικός δρόμος τους περασμένους αιώνες φτάνοντας στη Τεργέστη όπου μεγαλούργησαν οι Ηπειρώτες ευεργέτες», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο δήμαρχος Πωγωνίου Κων. Καψάλης που «άνοιξε το χορό» των ομιλιών αναφέρθηκε στις προοπτικές που διανοίγοντα για την ευρύτερη περιοχή, πρόσθεσε όμως απευθυνόμενος στον Πρωθυπουργό πως είναι αναγκαίο να σχεδιαστεί το μέλλον της παραμεθόριας περιοχής με ένα διαφορετικό οικονομικό μοντέλο που θα κινητροδοτεί τις επενδύσεις. «Να σχεδιάσουμε από κοινού το μέλλον της παραμεθόριας περιοχής, όπως το έχουμε συζητήσει και στο παρελθόν ίσως με την επαναφορά της οικονομικής ζώνης και την παροχή οικονομικών και άλλων κινήτρων για την εγκατάσταση επενδύσεων στην περιοχή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο δήμαρχος Δρόπολης Δημ. Τόλης χαρακτήρισε ως καταλύτη της ανάπτυξης και της συνοχής των περιοχών Ελλάδας και Αλβανίας την υλοποίηση του συγκεκριμένου οδικού άξονα.
Ο πρώην υπουργός Στ. Καλογιάννης σε δήλωσή του μετά το πέρας της τελετής εξέφρασε τη χαρά και ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση των διαδικασιών ώστε να υπογραφεί η σύμβαση και κυρίως να ξεκινήσει ένα έργο που έχει διασφαλισμένη χρηματοδότηση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ