Οι εικόνες την παραμονή των Χριστουγέννων με το απίστευτο μποτιλιάρισμα αυτοκινήτων και την ταλαιπωρία χιλιάδων εκδρομέων που έμειναν εγκλωβισμένοι στα οχήματά τους, σε συνθήκες χιονόπτωσης και ψύχους, προκάλεσαν αρκετές συζητήσεις καθώς η βασική αιτία δεν ήταν αυτή τη φορά η έλλειψη αντιολισθητικών αλυσίδων, αλλά η ακινητοποίηση ηλεκτρικών οχημάτων λόγω εξάντλησης της αυτονομίας τους.
Έτσι, άνοιξε ένας μεγάλος κύκλος συζήτησης στη δημόσια σφαίρα σχετικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την πραγματική τους αυτονομία σε σχέση με τις αναγραφόμενες ενδείξεις, αλλά και το πόσο καλά εκπαιδευμένοι είναι ή πρέπει να είναι οι κάτοχοί τους, ώστε να είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις. Απευθυνθήκαμε στον Χρήστο Μπάη, ιδιοκτήτη συνεργείου επισκευής οχημάτων με μεγάλη εμπειρία και στους συμβατικούς και πλέον και στους ηλεκτρικούς κινητήρες που ανέφερε πως το πιο βασικό που πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι πως οι κάθε είδους καταναλώσεις παίζουν τον βασικό ρόλο στη διατήρηση ή την εξάντληση της αυτονομίας τους.
«Οι περισσότεροι οδηγοί θεωρούν, βλέποντας μία ένδειξη ότι έχουν αυτονομία για 500 χιλιόμετρα, ότι θα κάνουν αυτά τα χιλιόμετρα ανεξάρτητα από τις συνθήκες που θα συναντήσουν και τον τρόπο με τον οποίο θα οδηγήσουν. Η αυτονομία μειώνεται κατά πολύ σε συνθήκες ψύχους, γιατί λειτουργεί συνέχεια ο κλιματισμός, όπως αντίστοιχα και το καλοκαίρι σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών, είναι ανοιχτά τα φώτα, ενώ ρόλο παίζουν ακόμη και τα υπόλοιπα συστήματα όπως το ραδιόφωνο ή η ασύρματη σύνδεση με το διαδίκτυο. Έτσι, αυτό που βλέπουν οι οδηγοί στον πίνακα ελέγχου, στην ουσία δε λέει την αλήθεια, αλλά η αυτονομία εξαρτάται από τις συνθήκες που θα συναντήσουν, την πίεση που θα ασκήσουν στο όχημα και φυσικά όλες τις υπόλοιπες λεπτομέρειες που “αφαιρούν” χώρο από την αυτονομία του οχήματος. Επίσης, καλό θα είναι, όταν πρόκειται να ταξιδέψουν να γνωρίζουν από πριν σε ποιο σημείο μπορούν να φορτίσουν τη μπαταρία του οχήματός τους και σε τι φορτιστές, αν είναι γρήγοροι ή όχι. Προφανώς όμως δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε την ηλεκτροκίνηση γιατί είναι το μέλλον, μαζί με τα υβριδικά, όμως είναι σημαντικό οι οδηγοί να είναι σωστά εκπαιδευμένοι και ενημερωμένοι και σε αυτό παίζουν ρόλο και οι κατασκευαστές και οι πωλητές που θα πρέπει να ενημερώνουν τους πελάτες τους για όλες αυτές τις λεπτομέρειες», ανέφερε ο κ. Μπάης.
Σοβαρό το έλλειμμα ανταλλακτικών
Στην αγορά των Ι.Χ όμως τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένα σημαντικό πρόβλημα που έχει να κάνει με την έλλειψη ανταλλακτικών για αυτοκίνητα που μπορεί να είναι και κάτω της δεκαετίας. Όπως αναφέρει ο κ. Μπάης, αυτό που παρατηρείται με μεγαλύτερη συχνότητα πλέον, είναι οι σοβαρές ελλείψεις ανταλλακτικών όχι μόνο γιατί κανείς δεν είναι διατεθειμένος και δε μπορεί για οικονομικούς λόγους να διατηρήσει ένα μεγάλο στοκ ανταλλακτικών στις αποθήκες του, αλλά και επειδή έχουν κλείσει πολλά εργοστάσια στην Ευρώπη, με συνέπεια να εξαντλούνται τα αποθέματα των ανταλλακτικών. «Αυτό που ζητάμε από τους κατόχους των οχημάτων είναι να έχουν υπομονή μέχρι να βρούμε το ανταλλακτικό που χρειάζονται, για το οποίο μπορεί να χρειαστούμε και 20 ημέρες ή ένα μήνα, ενώ παλαιότερα ήταν εφικτό να το έχουμε σε δύο – τρεις ημέρες», ανέφερε.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ